Na netu nejste nikdy v bezpečí

11.04.2017 | , Finance.cz
STUDENT


Dokážete si ještě představit život bez internetu? Možná, když spíte. Jinak s jeho pomocí komunikujeme, nakupujeme, obchodujeme, čteme zprávy a každý si nakonec může doplnit, jak jej využívá. Jenže s komfortem roste i riziko. Co všechno se může stát a kde být obezřetní?

Kamarád a „kamarád“

Sociální sítě máme plné kamarádů. Některé známe osobně, mnohé jen z dopisování. Samozřejmě, že jsou velmi sympatičtí a mají téměř identické názory s našimi. Ale ani to ještě není důvod, abychom jim svěřovali citlivé osobní údaje, například hesla ke svým účtům. Naše mobilní telefonní číslo by také měli mít lidé, které osobně známe, abychom se vyhnuli nečekanému překvapení. Z „kamarádů“ se mohou vyklubat virtuální zloději, a pokud informací zneužijí, bývá zpravidla pozdě.


Čtěte také:
Kdy se internet stává pastí pro děti a teenagery?
Co to znamená, když najedeme na mediální dietu?

Uveďte svou polohu? Raději ne

Také vás mobilní aplikace žádá, abyste povolili sdílení údajů o vaší poloze? No proč se nepochlubit, že zrovna surfujete na Azorech, každý se jistě rád podívá a výkon ocení. Naši přátelé jistě. Ale úplně nejvíc to ocení zloději, kteří už nás třeba mají chvilku vyhlédnuté. Pak už vědí, že je doma nečekat nebudeme a poslouží si vašimi osobními věcmi v kategorii To nejcennější a nejdražší. Že máte profil v sociální síti přístupná jen přátelům. To je asi dobře, ale víte vůbec, kolika různým aplikacím jste povolili k tomuto soukromému profilu přístup? Proto bychom měli velmi zvažovat svou důvěru vůči různým zdrojům. Odborníci tvrdí, že velké a známé značky nebudou riskovat průšvih, ale nárazové výzvy typu klikni nebo lajkni by měly naostřit naši ostražitost. Mnohdy tedy stačí nerozumně kliknout nebo se k něčemu zaregistrovat. O překvapení opět není nouze.

Mail není intimní psaníčko

Denně naklepeme fůry e-mailů. Někdy v nich píšeme i poměrně citlivé věci. Ani to není dobře. E-mail sice není sociální síť a mnoho lidí k němu přístup nemá, ale my si nemůžeme být nikdy stoprocentně jistí, komu zprávu „důvěryhodný“ příjemce přepošle a kdo ho pak zveřejní. A pokud se účastníte hry zvané milostný trojúhelník, nikdy nemáte jistotu, že „ten třetí“ náhodu e-mail nepřečte. Zastavit šíření takové zprávy nebo zabránit jeho čtení nepatřičným člověkem je zcela nemožné. Už před odesláním zprávy s citlivým obsahem myslete na případné následky, protože v opačném případě vás tyto následky jistojistě doběhnou.

Nesmíme zapomenout na spam. I když máme skutečně dobré antispamové filtry, stále se nám dostávají záhadným způsobem do PC zprávy, které se z nás snaží dostat osobní údaje nebo nám okoření život zvlášť rafinovaným virem. Nikdy tedy neotvírejte přílohy či odkazy s nezvyklou koncovkou či názvem. I když přijdou ze známé adresy, infiltrovat se do ní, to je skutečně snadné.

Nákupy on-line, nebo off-line?

E-shopy jsou báječné, ani nemusíme vstávat od PC a můžeme si koupit, co se nám zalíbí. Jsou však stoprocentně bezpečné? Nejsou. Svědčí o tom řada žalob z poslední doby, kdy si podvodní e-shopeři vystavěli elektronický obchod, inkasovali peníze a pak prchli i s nimi, aniž by cokoli klientům dodali. Na co si dát pozor? Buďte ostražití u nových obchodů, nedůvěryhodné jsou výrazné slevy, které jiný neposkytuje. Pokud nemá e-shop hodnocení jiných zákazníků, identifikační údaje nákupní a reklamační řád, pak pryč z jeho stránek. Obzvlášť vykutálení „obchodníci“ si ale také reference mohou napsat sami, takže pak už nám nezbude, než spoléhat na selský rozum.

Nic není spolehlivé

Je tedy dobré si uchovat v paměti, že v internetovém světě neexistuje nic, co bychom mohli nazvat absolutní bezpečnost. A podle tohoto pravidla bychom k čemukoli na webu měli přistupovat. Když cítíte nějaké riziko, pečlivě važte, jestli do něj půjdete. Fakt, že máte svá data schovaná za úžasně promyšlenými hesly, ještě totiž nezaručuje, že se k nim nikdo nedostane. A stačí se podívat na zprávy ze světa. Špionážní aféry z nedávné doby prozradily, že například tajné služby ve Spojených státech běžné získávají citlivé osobní údaje od společností, jako jsou Google, Facebook či Amazon. Nejmenují se nějak podobně váš vyhledávač nebo oblíbená sociální síť?

Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: STUDENT