V odměňování a zvyšování mezd jsou rozdíly

31.10.2007 | , Finance.cz
FIRMY


Nedostatek pracovní síly zatím příliš neovlivnil průměrný nárůst mezd. Takový je závěr studie PayWell společnosti PricewaterhouseCoopers. Ne všude je situace stejná, ne každá firma přistupuje k odměňování stejně.

Nejen Českou republiku, ale i okolní evropské státy sužuje již delší dobu nedostatek pracovní síly. Chybí nejen vysokoškolsky vzdělaní lidé, ale i poptávka firem po manuálně zručné a kvalifikované síle výrazně předčí současnou nabídku. Česká ekonomika v posledních dvou letech šlape a nasává stále větší množství pracovních sil, což se podepisuje i na tuzemském trhu práce.


Platy rostou stejným tempem


Právě nedostatek pracovní síly, resp. nabídka pracovních míst značně převyšující poptávku, by se podle ekonomických teorií měla začít projevovat tlakem na růst mezd. Zatím se tak příliš neděje. Podle nejnovější studie „PayWell 2007: Efektivně řídit, efektivně odměňovat“, kterou vydala společnost PricewaterhouseCoopers (PwC), došlo v letošním roce k nárůstu mezd o 4,5–5,5 %, tj. stejně jako v letech předchozích.

Přesto se najdou společnosti, které se průměru vymykají, a které zvýšily platy svým zaměstnancům o 10 a více procent. Začínají se objevovat větší rozdíly nejen v navyšování mezd mezi jednotlivými firmami, ale rozdílný je i přístup v odměňování. „Studie prokázala, že cíle naprosté většiny firem je odměňovat všechny zaměstnance na úrovni průměru či mediánu trhu. Zdá se, že společnosti ještě nevyužívají odměňování a koncept motivace jako nástroj pro to, jak se odlišit od ostatních“ vysvětluje Katarina Smrčeková, manažerka Řízení lidských zdrojů ve společnosti PwC.


Klíčový zaměstnanec nenosí jen klíče


Vzhledem ke stávajícímu nedostatku kvalifikovaných pracovníků začínají české společnosti zavádět opatření na udržení klíčových pracovníků. Na rozdíl od zahraničí, kde již delší dobu fungují poměrně sofistikované systémy, český systém se ve většině případů zatím omezuje jen na nabídku speciálních školení pro vybrané manažery.

„V zahraničí není lehké být označen za klíčového zaměstnance. Kandidáti musí projít náročným procesem hodnocení a jejich nominace musí být schválena lokálním i regionálním top managementem. Úspěšné kandidáty pak obvykle čeká reálná globální kariéra. Navíc tam existují programy pro manažerské i nemanažerské talenty, zatímco v České republice je tato oblast výsadou manažerů,“ uvedla Katarína Smrčeková.


Nepeněžní motivace stojí desetitisíce


Poměrně zajímavé výsledky ukázala studie PayWell v oblasti zaměstnaneckých benefitů. Tento motivační nástroj umožňuje poskytnout zaměstnancům další nadstandardní služby nepeněžního charakteru. Nabídka benefitů je poměrně široká, pro motivaci svých zaměstnanců využívají zaměstnavatelé na tři desítky zaměstnaneckých výhod. Není žádným překvapením, že mezi nejčastěji poskytované plošné benefity patří stravenky, jejichž hodnota v průběhu let neustále roste. Jen za poslední čtyři roky se medián, tj. nejčastěji poskytovaná hodnota, zvýšil o téměř 20 Kč. Na dalších místech se pak objevuje penzijní připojištění a různá školení a kurzy.

Jak najít práci?Pozornost jistě zaslouží průměrná hodnota ročních nákladů vynaložených na zaměstnanecké výhody pro jednoho zaměstnance, která se podle studie PayWell v současné době pohybuje kolem 21.000 Kč.

Když si zaměstnanec vybere sám …


Najít ideální zaměstnaneckou výhodu je téměř nemožné. V každém oboru se pořadí nejvíce rozšířených i nejčastěji vyžadovaných benefitů liší. Zejména lidé na manažerských pozicích mohou čerpat výhody, ke kterým se řadový zaměstnanec jen těžko dostane, jako je například poskytování notebooku s možností připojení k internetu, odborné manažerské kurzy nebo možnost práce z domova.

A jaký je trend v oblasti zaměstnaneckých benefitů? „V Evropě dnes v oblasti zaměstnaneckých výhod převládá systém, kdy zaměstnavatel definuje celkový balík odměňování a zaměstnanec může podle svého zájmu o nabízené výhody přesunout část peněz ze základní mzdy do benefitů,“ vysvětlila Katarina Smrčeková a dodává: „V České republice nabízejí společnosti spíše fixně dané benefity, které zaměstnanec buď využije, nebo ne.“ Zatím tedy nemá možnost přesouvat finance mezi základní mzdou a jednotlivými výhodami.


Tabulka:/> Poskytování zaměstnaneckých benefitů podle studie PayWell *

Zaměstnanecká výhoda % firem
Mobilní telefon alespoň některým pracovníkům 98 %
Služební auto alespoň některým pracovníkům 93 %
Týden dovolené navíc 81 %
Občerstvení na pracovišti 78 %
Stravenky 76 %
Penzijní připojištění 67 %
Sportovní akce 58 %
* srovnávací studie PayWell se letos zúčastnilo 124 společností, výše uvedené výhody poskytuje nadpoloviční část respondentů

Autor článku

Lukáš Buřík


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY