Jak na úřady při zahájení podnikání?

03.04.2008 | , Finance.cz
DANĚ


Zahájení podnikání s sebou přináší celou řadu důležitých úkonů, které musí každý začínající podnikatel provést. Jedním z nejdůležitějších je ohlášení živnosti na příslušné úřady. K tomu dnes již stačí podat jen jeden formulář na Centrálním registračním místě.

Při zahájení podnikání a vyřizování živnosti musel dříve každý podnikatel vyplnit postupně několik formulářů na několika různých úřadech, které navíc často obsahovaly ty stejné údaje. Všechny tyto formuláře od srpna 2006 nahradil formulář jediný, nazvaný Jednotný registrační formulář. Ten tedy nahrazuje různé typy formulářů pro podání, které podnikatel musel učinit před vstupem do podnikání, ale i během podnikání, a to na živnostenském úřadě, finančním úřadě, příslušné správě sociálního pojištění, úřadu práce a zdravotní pojišťovně.

Požadované náležitosti z jednotlivých úřadů se sjednotily do jednoho formuláře, zpřehlednily se pro podnikatele a současně se odstranilo opakované vyplňování totožných, zejména identifikačních údajů na registračních či přihlašovacích formulářích určených pro všechny dotčené orgány. Podává se na obecních živnostenských úřadech, kde jsou pro tento účel zřízena takzvaná Centrální registrační místa. Existují dva základní typy jednotných registračních formulářů, a to v rozdělení pro právnickou a fyzickou osobu. Oba formuláře je možné si stáhnout i na našich stránkách v našem novém Firemním centru.

Elektronický jednotný registrační formulář


Elektronická podoba jednotného registračního formuláře je připravena k přímému vyplnění pomocí počítače a opakovanému použití při jeho uložení. Stáhnout si ji můžete zde. Před použitím elektronické verze JRF je ale nutné nejdříve instalovat aplikaci 602XML Filler. Po instalaci lze konkrétní JRF bez problémů vyplnit. Vyplněný a podepsaný formulář se podává stejně jako tištěné verze na CRM příslušného obecního živnostenského úřadu.

Rovněž lze také využít obdobné aplikace Interaktivního formuláře na portálu pro podnikání a export www.businessinfo.cz, která umožňuje práci s garantovanými formuláři a žádostmi úřadů a institucí. Pro práci s aplikací se však musí žadatel přihlásit. Formuláře lze on-line vyplnit, vytisknout, uložit v elektronické podobě přímo v aplikaci či v osobním počítači. Aplikace využívá osobní registrační údaje, které automaticky vkládá do formulářů.

Pomocí Jednotného registračního formuláře jsou možné tyto registrace resp. přihlášky do evidencí:

1. Ve vztahu k živnostenskému úřadu

  • Ohlášení živnosti
  • Žádost o koncesi
  • Oznámení změny, resp. doplnění údajů dle § 49, resp. § 56 živnostenského zákona
  • Žádost o zrušení živnostenského oprávnění
  • Oznámení o zahájení/ukončení provozování živnosti v provozovně
  • Oznámení o přerušení provozování živnosti
  • Oznámení o pokračování v provozování živnosti před uplynutím doby, na kterou byloprovozování živnosti přerušeno

2. Ve vztahu k finančnímu úřadu

  • Přihláška k registraci k dani z příjmů fyzických osob/ právnických osob
  • Přihláška k registraci k dani z přidané hodnoty
  • Přihláška k dani z nemovitosti
  • Přihláška k dani silniční
  • Přihláška k registraci pro plátcovy pokladny
  • Přihláška k registraci - odštěpné závody a provozovny
  • Přihláška k dani z příjmů jako plátci daně z příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků, daně z příjmů vybírané zvláštní sazbou daně a zajišťující daň

3. Ve vztahu k České správě sociálního zabezpečení

  • Oznámení o zahájení samostatné výdělečné činnosti OSVČ
  • Přihláška k důchodovému a nemocenskému pojištění OSVČ

4. Ve vztahu k úřadu práce

  • Hlášení volného pracovního místa, resp. jeho obsazení (týká se jak FO, tak PO)

5. Ve vztahu ke zdravotní pojišťovně

  • Oznámení pojištěnce (FO) o zahájení (ukončení) samostatné výdělečné činnosti

Autor článku

Michal Ruml  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 1 krát

Články ze sekce: DANĚ