Uchazečů o kombinované studium na VŠ a VOŠ starších 30 let je stále více

05.03.2010 | , VysokéŠkoly.cz
STUDENT


Zatímco v roce 1999 bylo mezi uchazeči o dálkovou formu studia na VŠ či VOŠ jich bylo 24,7 % starších 30 let (zapsaných jich pak bylo 24 % ze všech zapsaných do dálkové - dnes kombinované - formy studia), loni se jich už hlásilo 38,7 % (zapsaných jich bylo 42,3 % z celkového počtu zapsaných). Vyplývá to z údajů Ústav pro informace a vzdělávání, zveřejněných v polovině února.

Tento trend je podle stejné zprávy výraznější především v posledních čtyřech letech. Důvodem je především povinné doplnění kvalifikace u určitých profesí (např. u zdravotních sester, učitelů či policistů). Další příčinou je zřejmě současný světový trend celoživotního a dalšího vzdělávání.


Terciární vzdělávání v číslech

  • Ke studiu na terciární úrovni (VOŠ i VŠ) se v roce 2009 hlásilo celkem 156 400 uchazečů, kteří podali celkem 345 600 přihlášek (každý uchazeč podal v průměru 2,2 přihlášky). K přijímacím zkouškám se dostavilo pouze 93,4 % všech přihlášených (146 200), přijato bylo 117 000 uchazečů, z nichž celkem 94,7 %, (110 800) ke studiu skutečně nastoupilo.
  • Celkový počet přihlášených ke studiu v terciárním vzdělávání se oproti roku 2008/09 snížil o 360 (tj. o 0,2 %), celkový počet přijatých ale vzrostl o 2 500, tedy o 2,2 %.
  • Celková úspěšnost uchazečů při přijímacích zkouškách činila 80,1 %, u prezenční formy studia dokonce 83,0 %. Úspěšnější byli uchazeči o prezenční formu studia na vyšší odborné škole (88,3 %) ve srovnání s uchazeči o prezenční formu studia v magisterských (37,5 %) a v bakalářských studijních programech (80,6 %).

    Vysoké školy
  • Ke studiu na vysoké školy se v roce 2009 hlásilo 146 600 uchazečů, kteří podali celkem 325 000 přihlášek. K přijímacím zkouškám se dostavilo 93,3 % uchazečů, přijato jich bylo 105 600 (z toho 75 300 do prezenční formy vzdělávání), z nichž celkem 99 800 uchazečů ke studiu skutečně nastoupilo (do prezenční formy vzdělávání 70 700).
  • Uchazeči, kteří maturovali v roce 2009, podali celkem 61,0 % přihlášek.
  • Naprostá většina uchazečů se hlásí na veřejné vysoké školy (91,5 %). Soukromé vysoké školy přijaly celkem 15 000 uchazečů, z nichž 13 900 ke studiu nastoupilo.
  • Uchazeči se nejvíce hlásí ke studiu humanitních a společenskovědních oborů (28,9 %), ekonomických (28,8 %), technických (22,4 %) a pedagogických oborů (19,7 %).

    Vyšší odborné školy
  • Na vyšší odborné školy se v roce 2009 ke studiu hlásilo celkem 17 700 uchazečů, kteří podali 20 600 přihlášek. Z celkového počtu všech uchazečů se k přijímacím zkouškám skutečně dostavilo přibližně 90 % (16 000), přijato bylo celkem 13 700 uchazečů (z toho 10 700 do denní formy vzdělávání), z nichž celkem 11 600 ke studiu skutečně nastoupilo (do denní formy vzdělávání 8 800).
  • Uchazeči, kteří maturovali v roce 2009, podali celkem 60,1 % přihlášek.
    Největší zájem projevují uchazeči o zdravotnické (23,6 %), ekonomické (22,1 %) a pedagogické (21,9 %) obory.
  • Od roku 2003/04 klesá počet přihlášek, přihlášených, přijatých a zapsaných uchazečů na vyšší odborné školy, přičemž nejvýraznější byl tento pokles mezi roky 2003/04 a 2004/05. K mírnému nárůstu přihlášených, přijatých i zapsaných došlo v letech 2007/08 a 2009/10. Tento nárůst byl způsoben zejména vyšším zájmem o ostatní formy vzdělávání, u denních forem vzdělávání byl až do předchozího roku patrný pokles. V roce 2009 se počty oproti předchozímu roku zvýšily (počty přihlášek o 9,1 %, přihlášených o 5,9 %, přijatých o 9,1 % a zapsaných o 8,5 %).


    Pozn.: Předkládaná data vycházejí z podzimního sběru individuálních dat o přihlášených a přijatých na vyšší odborné školy a vysoké školy Ústavu pro informace ve vzdělávání a z demografických údajů Českého statistického úřadu. V případě vysokých škol se veškeré předkládané údaje týkají pouze uchazečů českého státního občanství, kteří se hlásí ke studiu do bakalářských a magisterských studijních programů (ne do navazujících magisterských a doktorských).



    Zdroj: tisková zpráva ÚIV

    Materiál byl převzat ze zpravodajského a informačního serveru VYSOKESKOLY.CZ.
  • Autor článku

    Lucie Černá

    Články ze sekce: STUDENT