Výzkum: Politické strany zatím internet nedokážou využít naplno

18.05.2010 | , Masarykova univerzita
STUDENT


České politické strany jsou aktivní na internetu i na sociálních sítích. Zdaleka ale nedokážou využít potenciál přímé komunikace s voliči. Největší rezervy mají v interaktivitě a ochotě reagovat na otázky a komentáře sympatizantů nebo oponentů. Vyplývá to z výzkumu Katedry politologie Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity.

Politické strany aktualizují své webové stránky, statusy na Facebooku, Twitteru, nahrávají videa na YouTube, ale až na vzácné výjimky se neúčastní diskuse s těmi, kdo na jejich profilech zanechají zprávu,“ řekl vedoucí výzkumu Roman Chytilek. Strany se tak pohybují v prostředí, které k interaktivitě vybízí, ale nevyužívají toho. I v oblasti aktualizace obsahu jednotlivých částí internetové prezentace českých politických stran však politologové odhalili poměrně velké rozdíly. Na všech sledovaných sítích jsou nejaktivnější Strana zelených a TOP09.

Mezi zajímavá zjištění výzkumu patří i to, že stávající kampaň je mnohem méně negativní, než jak ji prezentují média. Například vyznění mítinků stran je pozitivní. To ale neznamená, že by zde nedocházelo ke kritice soupeřů. „Z jednotlivých vystoupení si však návštěvník neodnáší jen vizi temné budoucnosti, ale i různobarevnou pozitivní vizi, již jednotlivé strany nabízí,“ uvedl další z členů výzkumného týmu, Otto Eibl.

Stěžejní témata kampaně předurčila hospodářská krize. Na druhou stranu ale chybí jedno dominantní téma. Jasně svá témata dokážou sdělovat zavedené politické strany. Hodnoty jako „rovnost“ a „svoboda“ z voleb 2006 ustupují „efektivitě“ a „prevenci budoucích rizik“. Programy jednotlivých stran se stále více podobají a ideologická vzdálenost mezi nimi se významně zmenšuje. „V praxi to znamená, že většina stran v programech přináší kombinaci pravicových a levicových hodnot, respektive opatření,“ popisuje Eibl.

Autor článku