Maturitní generálka proběhla úspěšně

18.10.2010 | , Ministerstvo školství
STUDENT


Ministr školství Josef Dobeš potvrdil na tiskové konferenci, že maturitní generálka proběhla úspěšně. Dále hovořil s novináři i o zavádění jednotných srovnávacích zkouškách na základních školách.

Tisková konference se uskutečnila v rámci odborné konference MŠMT „Standardy pro základní vzdělávání, hodnocení výsledků vzdělávání“. Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Josef Dobeš potvrdil, že maturitní generálka, kterou školy absolvovaly tento týden, proběhla úspěšně a splnila svůj účel. Jejím hlavním úkolem bylo technicky a organizačně prověřit připravenost škol na ostrou maturitu na jaře 2011.

Ředitel Cermatu Pavel Zelený zdůraznil, že zatímco první den maturitní generálky řešili pracovníci Cermatu asi 900 dotazů škol, třetí den klesl počet volajících na 37, tedy na pouhá 3 %. „Nyní nás čeká diskuse s řediteli na jednotlivých školách, jestli byl cíl maturitní generálky splněn i z jejich pohledu a co ještě případně změníme,“ informoval ředitel Zelený.

Výhrady mezi řediteli škol vzbuzuje především komplikovaná administrace testů a nejednoznačnost některých testových otázek. „Před ostrou maturitou považuji za nezbytné zlepšit komunikaci se školami a jejich informovanost na základě plošného vyhodnocení generálky,“ řekl Karel Bednář, ředitel pražského Gymnázia Elišky Krásnohorské.

Původně měly školy obdržet výsledky testů 3. listopadu. Tento termín se však zřejmě zkrátí, neboť Cermat má k dnešnímu dni úspěšně opraveno 99,5 % všech testů a 20% písemních prací.


Srovnávací zkoušky pro žáky 5. a 9. tříd základních škol


Ministr Josef Dobeš hovořil také o plánovaném zavádění srovnávacích zkoušek pro žáky 5. a 9. tříd základních škol. Důvodem tohoto kroku je dlouhodobě klesající úroveň vzdělání v České republice a také chybějící jednotný systém, jak tuto úroveň měřit. Právě srovnávací zkoušky ve dvou uzlových bodech základního vzdělávání – v 5. a 9. třídě – jsou jednou z možností, jak zastavit alarmující trend snižující se úrovně vzdělání.

Srovnávací zkoušky mají posloužit zejména školám. Bude to užitečná zpětná vazba pro školy, žáky i rodiče, je ovšem nutné naučit se pracovat s jejich výsledky a uvědomit si i následný dopad na kvalitu vzdělání a financování škol,“ doplnil ministr Dobeš. MŠMT předloží do 15. 11. 2010 hejtmanům krajů a odborné veřejnosti k připomínkám návrh normativního financování škol. Na případné návrhy budou mít jeden měsíc. V prosinci 2010 MŠMT odprezentuje změny systému financování škol.

Systém se musí vyvíjet, proto je třeba nastavit testování tak, aby měly školy zpětnou vazbu a dokázaly měřit posun svých žáků za čtyři roky studia a přidanou hodnotu vzdělávání. Jsme si vědomi, že existují rozdíly mezi velkými školami ve městech a malými vesnickými školami. MŠMT je však garantem vzdělávání v ČR a proto je třeba sjednotit dosažené vzdělání v uzlových bodech,“ uvedl náměstek ministra pro regionální školství Ladislav Němec.

Podle ředitele ZŠ nám. Bratří Jandusů, Jiřího Měchury, jsou srovnávací zkoušky krokem správným směrem. „V současnosti odchází 20 % našich žáků v pátém ročníku na víceletá gymnázia,“ posteskl si ředitel Měchura.

K tomu, že zavedení srovnávacích zkoušek nebude úkol jednoduchý, se vyjádřil i ministr školství. „Tlaku veřejnosti se nebojím. Léčba českého školství vede přes nepopulární kroky, a ne přes kroky populistické,“ dodal ministr Dobeš.

Autor článku