Není Comenius jako Comenius, ale jedno je spojuje…

28.02.2011 | , Studentskefinance.cz
STUDENT - NEPOUŽÍVAT


V programu Comenius jde o to rozvíjet porozumění mezi mladými lidmi z různých evropských zemí, pomáhat jim osvojit si základní životní dovednosti nezbytné pro jejich osobní rozvoj, pro jejich budoucí zaměstnání a pro aktivní účast v evropských záležitostech.

Studujete na střední, vyšší odborné škole či na peďáku? Tak toto Vás může zajímat… Minulý článek Sokrates nade vše pojednával o představení programu Sokrates spolu s jeho podprogramy – Comenius, Erasmus, Leonardo, Grundtvig, Lingua a Minerva. Dnešní článek bude zaměřen na hlubší poznání programu Comenius.


Malé dějepisné opáčko?


Comenius, jinými slovy Jan Amos Komenský, latinsky Iohannes Amos Comenius byl veleslavný český pedagog a také teolog, filosof a spisovatel. Narodil se v 16. století na jihovýchodní Moravě, pravděpodobně v Uherském Brodě a zemřel v 17. století v Amsterodamu. Tvrdil, že každé dítě je hodno výchovy a každé se dá aspoň trochu vzdělávat. Chtěl, aby děti poznaly samy sebe a svět, ovládaly se a povznesly se k Bohu. Princip školního systému v podstatě nastavil on a dodnes jej používáme.

Podobně i podprogram Sokratův (Socrates) – Comenius se zaměřil hlavně na děti a mladé od mateřinky po vyšší odborné vzdělání a cílovou skupinou jsou také učitelé a pedagogičtí pracovníci působící v těchto typech škol. V programu jde o to rozvíjet porozumění mezi mladými lidmi z různých evropských zemí, pomáhat jim osvojit si základní životní dovednosti nezbytné pro jejich osobní rozvoj, pro jejich budoucí zaměstnání a pro aktivní účast v evropských záležitostech.


O co v programu Comenius jde?


Tento Sokratův podprogram je určený žákům od mateřských škol po studenty středních škol po celé EU včetně zemí EEA/EFTA (Norsko, Island, Lichtenštejnsko, Švýcarsko) a nevyjímaje uchazeče o členství EU – Turky a Chorvaty. V České Republice školám zařazeným v Rejstříku škol a školských zařízení MŠMT, učitelům a školským pracovníkům či neziskovkám zaměřeným na vzdělávání. Nabízí takzvané individuální mobility, což v praxi znamená, že se studenti, učitelé a další vzájemně navštěvují, účastní vzdělávacích kurzů nebo asistentských pobytů. Je zde například jedna důležitá odnož - podpora spolupráce mezi školami v tzv. „Comenius – projekty partnerství škol“ nebo další zaměřená na regiony a mezinárodní spolupráci – „Partnerství Comenius Regio“. Doplňující aktivita se skrývá pod anglickým novotvarem, jako tzv. „eTwinnig“ – ten spočívá ve vyhledávání partnerských škol po Evropě. Comeniův cíl také klade velký důraz na inovace vzdělávání ve spolupráci s vícero zeměmi, který zahrnul pod centralizované multilaterální projekty.

A aby to nevypadalo, že se Comenius vlastně na vyšší a vysoké školy vůbec nezaměřuje, tak vězte, že naopak, jeho specializaci tvoří učitelé a studenti na pedagogických fakultách.


Účast na Comeniu? Získejte pár rad…


Jste-li mladí a plní nápadů, touhy po novém poznání, ještě lépe mimo ČR, máte dobrodružnou povahu a chcete se realizovat v oblíbeném oboru, tento program určitě stojí za zkoušku a těchto pár rad byste mohli využít…

  • Zúčastnit se můžete, jestliže studujete řádné denní studium a už jste přesáhli hranici 15 let, jinak, účastníky vybírá škola.
  • Témata si každý volí tak, jak přesně potřebuje a projekt může vypadat např. jako práce v terénu, různé výzkumné pokusy nebo výroba uměleckých a technických předmětů, výkresů, výtvarných prací, organizace divadelního vystoupení či módní přehlídky, výstavy a nebo jazyková příprava učitelů a studentů pro potřeby projektu.
  • Žádost se předkládá elektronicky v PDF a pro přehlednost - projekt bude financován grantem.

Představte si, že zahraniční výjezd vypadá třeba jako výměna studentů (pupil exchange), umožňuje studentům navštěvovat hodiny a procvičovat si své jazykové znalosti. Žáci nebo studenti se mohou také účastnit mezinárodního setkání k diskusi nad projektem (plánování, organizace, monitoring, hodnocení apod.).

Tak tady vidíte, že není Comenius jako Comenius, a také to, že vzdělávání spojuje…

Autor článku

Markéta Zajíčková

Články ze sekce: STUDENT - NEPOUŽÍVAT