Zájem vysokoškolských studentů o podnikání meziročně poklesl. Zatímco v roce 2010 pracovalo při studiu 58 procent studentů, z nichž se šestina živila podnikáním, dnes ze všech pracujících studentů, kterých je 60 procent, podniká pouze desetina. Vyplývá to z každoročního průzkumu, který uskutečnili pořadatelé soutěže Vodafone Nápad roku 2011 mezi 372 studenty vysokých škol.
Nejlepší čas začít podnikat je již v období studia
„Studenti si často myslí, že ideální doba pro zahájení podnikání nastává až po ukončení studia. V praxi je však tomu přesně naopak. Převážná část úspěšných podnikatelů začala realizovat své nápady již během studia na škole, kdy ještě nebyli tolik zatíženi finančními či jinými závazky a mohli si dovolit snáze podstoupit různá rizika,“ říká Martin Kešner, zakladatel soutěže Nápad roku.
To potvrzují i výsledky studie. Přestože dnes při vysoké škole podniká jen asi 6 procent všech studentů (tedy i těch, co při škole nepracují), po škole by chtělo podnikat 44 procent studentů. Jen necelých 19 procent z nich však má již vypracovaný nějaký podnikatelský záměr, který je pro zahájení vlastního úspěšného podnikání zpravidla nezbytný.
Překážky v podnikání
Studenti to vysvětlují různými omezeními. Pro téměř třetinu z nich představuje největší překážku pro podnikání nedostatek zkušeností, další třetinu pak nejvíce omezuje nedostatek finančních prostředků. Jen pětina z nich uvedla, že je nejvíce omezuje nedostatek nápadů.
„S omezeními, která studenti uvádějí, se velmi často setkáváme i u zbytku veřejnosti. Proto jsme před čtyřmi lety přišli s konceptem soutěže Nápad roku, ve které by mohli studenti i lidé z řad široké veřejnosti bez zkušeností a financí, ale se zajímavým podnikatelským nápadem, získat odbornou pomoc a peníze pro jeho realizaci,“ vysvětluje Martin Kešner.
Najít práci je v současnosti stále těžší
Podle Kešnera může vstup do podnikání prostřednictvím soutěže pomoci i studentům, kteří při škole pracovat chtěli, ale o práci přišli. Podle průzkumu ztratilo během posledních 12 měsíců práci nebo brigádu téměř 18 procent studentů, tedy více než šestina. Přes 15 procent studentů si navíc myslí, že najít práci nebo brigádu je dnes těžší, než před rokem.
Vychovávají školy zaměstnance nebo podnikatele?
Změnit přístup studentů i široké veřejnosti k podnikání však podle průzkumu nebude jednoduché. Podle názoru téměř 60 procent studentů vychovávají české školy zatím stále spíše zaměstnance než podnikatele. Většina studentů, téměř 89 procent, pak navíc věří, že vysokoškolský diplom bude mít zásadní vliv na možnost získat zaměstnání a tedy i na jejich dobré budoucí uplatnění.
„Velký optimismus studentů není na místě. Podle statistik dnes české úřady práce evidují desítky tisíc nezaměstnaných absolventů a jejich počet nadále roste. Reálné příklady z uplynulých ročníků soutěže Nápad roku přitom ukazují, že zahájit úspěšné podnikání lze i bez velkých zkušeností či statisíců na účtech. Důležité je mít dobrý nápad a přesvědčit o něm investory,“ upozorňuje Martin Kešner.
Vodafone Nápad roku 2011
Vyhlášení výsledků čtvrtého ročníku soutěže Vodafone Nápad roku 2011 proběhne 25. května letošního roku. Vedle hlavní kategorie Nápad roku 2011 budou vyhlášeny i dvě speciální kategorie Ekonom Student podnikatel zaměřená speciálně na studenty a Potenciál. Autoři deseti nejlepších projektů v kategorii Nápad roku a vítězní autoři projektů ve speciálních kategoriích získají hodnotné ceny. Každý nápad bez ohledu na umístění má navíc možnost získat investici ze strany investora, která může dosáhnout výše až pěti milionů korun.
O soutěži Nápad roku
Soutěž podnikatelských záměrů Vodafone Nápad roku 2011 vyhlašuje Institut rozvoje podnikání (Institute for Development of Entrepreneurship), vnitřní útvar Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze. Jeho posláním je šířit a rozvíjet podnikatelské myšlení a aktivity mladých lidí a usnadnit jim počáteční kroky v jejich samostatném podnikání.
Soutěž podnikatelských záměrů je určena jednotlivcům i týmům s podnikavým duchem a dobrými nápady. Přihlásit je možné libovolný podnikatelský záměr, nápad na rozšíření firmy či projekt pro investory, který dosud nebyl realizován nebo je ve stádiu rozjezdu (společnosti do 2 let své existence). Cílem je pomoci podnikavým lidem uvést své nápady do praxe, a to formou investice až do výše 5 milionů korun. Hodnotící kritéria jsou proveditelnost projektu, potenciál dalšího růstu, originalita projektu, kvalita zpracování a osoba podnikatele.
Cílem soutěže je motivovat studenty a širokou veřejnost k tvůrčí činnosti, k vypracování podnikatelských záměrů a těm nejlepším následně usnadnit uvedení na trh, umožnit realizaci vybraným projektům na základě vstupu investora, zpopularizovat podnikatelskou činnost mezi studenty VŠ a veřejností a medializovat nejúspěšnější projekty.