Už máte své CV na portálu LinkedIn?

16.09.2011 | , Studentskefinance.cz
STUDENT - NEPOUŽÍVAT


Vystavili jste své CV na všech známých českých portálech k vyhledávání pracovních příležitostí a zaměstnanců, ale pořád jste nic vhodného nenašli a nikdo se vám sám od sebe neozval? Zkuste linkedin.com! V zahraničí je běžné tuto lehce netypickou sociální síť využívat k profesním účelům; u nás se s tím sice teprve začíná, ale tím lépe – buďte mezi prvními!

Další sociální síť?

Pokud někdo o linkedin.com náhodou ještě neslyšel, může být trochu nedůvěřivý; sociálních sítí se za poslední roky vynořilo hodně a mnohé z nich brzy zapadly. LinkedIn už za sebou ale má solidní historii: Byl plně spuštěn již v polovině roku 2003 a nyní má přes 120 milionů zaregistrovaných uživatelů. Letos v květnu přišly na burzu její akcie a navzdory nepříznivému vývoji světové ekonomiky se jim daří poměrně dobře, po uvedení na trh dokonce díky nim posílilo mnoho amerických akcií.

LinkedIn tedy není „jen další sociální sítí“; byl tu dříve než Facebook, MySpace i Twitter. Patří mezi průkopníky odvětví, ale i po rapidním vzestupu Facebooku a zájmu o sociální sítě si zachoval spíše pozvolnější růst než jeho nejslavnější kolegové a konkurenti. Je to ale na závadu – a jsou ostatní sítě vůbec pro LinkedIn konkurencí?

Byznys na prvním místě

LinkedIn nikdy nesměřoval k tomu, aby se stal masovým fenoménem jako Facebook a měl na něm účet téměř každý. Stejně tak není určený primárně ke sdílení myšlenek, odkazů či snímků jako Twitter. Určitý společný základ ve svém zaměření na obchodní a profesní vztahy s ním mají sítě Focus.com a Talkbiznow.com, ale každá z nich nabízí pouze část služeb LinkedIn a má mnohem omezenější i počet uživatelů.

Profil na LinkedIn víceméně odpovídá klasickému strukturovanému životopisu – stručné info o sobě, stávající i předešlá zaměstnání, zkušenosti a odbornost, vzdělání, publikace, certifikáty, absolvované kurzy, získané patenty… K profilu můžete připojit také jednu fotografii, nenajdete tam žádné nekonečné galerie osobních fotek, doménu Facebooku a podobných sítí. LinkedIn je jednoduchý a účelný, sloužící primárně k navazování profesních kontaktů. Byznys je vždy na prvním místě; v menu vám LinkedIn nabídne vyhledávání či vložení pracovní pozice, přidání současných i bývalých kolegů do své sítě, žádost o doporučení či zapojení se do tematické skupiny – například absolventů příslušné katedry nebo zaměstnanců stejné firmy.

To vše pomůže potenciálnímu zaměstnavateli najít právě vás, když bude vyhledávat uživatele s přesnými charakteristikami – titulem, množstvím praxe či publikací, vzděláním z konkrétní univerzity nebo odborným certifikátem.

Má to i nevýhody?

Samozřejmě ne každému může LinkedIn plně vyhovovat. Například jste-li talentovaný renesanční člověk, který se na vysoké úrovni věnuje několika oborům naráz, může váš kompletní profil na LinkedIn působit ve výsledku spíše zmateně než zajímavě. Neexistuje možnost si do hlavičky CV vybrat více oborů, a tak si musíte zvolit. Zkušenosti a publikace týkající se odlišného oboru pak mohou někoho, kdo si přijde profil prohlédnout, zmást.

Další zřejmou nevýhodou je i to, že mnohé české firmy si zatím nezvykly vkládat nabídky práce na LinkedIn, a tak se vám tato síť bude nejvíce hodit v případě, že hledáte práci za hranicemi. Tento stav se ale pomalu mění – a tak se vám zanedlouho může stát, že své vysněné zaměstnání najdete právě díky portálu LinkedIn.

Autor článku

Julie Nováková

Články ze sekce: STUDENT - NEPOUŽÍVAT