Zlepšete nejen svoji komunikaci, ale i vztahy se svým okolím

03.05.2012 | , Studentskefinance.cz
STUDENT - NEPOUŽÍVAT


Komunikace - představuje určitý proces minimálně mezi dvěma osobami, který může začít například ranním setkáním u snídaně, příchodem do školy nebo práce. Komunikace je činnost, kterou děláme neustále, aniž bychom se nad tím nějak pozastavovali, avšak jeden rozdíl tu je.

Někdo ji bravurně ovládá, nedělá mu sebemenší problémy, přičemž efektivně navazuje vztahy s lidmi ze svého okolí. Kolem takovéto osoby je vždy „ono živo“. Jiný se naopak drží spíše opodál, a to v roli pozorovatele. Chtěli byste i vy patřit spíše do té první skupiny?

Mluvení – ten umí to a ten zas tohle

Taky jste se někdy zamýšleli, jak je možné, že někteří lidé ovládají umění komunikace tak excelentně, že jim stačí pouze pár vět, během nichž si jim podaří získat sympatie a náklonnost druhých? (Nehovoříme zde pouze jen o vašich přátelích, spolužácích, ale v potaz bereme i učitele, kolegy v práci, šéfa, doktora nebo třeba recepční v hotelu).

Myslíte si, že se tito lidé narodili s určitým darem? Částečně tomu tak určitě být může, ale pokud se pro něco pevně rozhodnete a budete tomu věnovat dostatečné a pravidelné množství času, uspějete. To se týká jakékoliv oblasti, stejně tak je tomu i u komunikace.

Základní způsoby správného jednání s lidmi

Při dodržování následujících dvou zásad, můžete pozorovat zlepšení vztahů s lidmi ve vašem okolí. Změnu ve vašem chování jistě uvítají nejen vaši spolubydlící, kolegové v práci, ale i budoucí zaměstnavatelé u pohovoru, ať už vědomě či podvědomě.

Zásada č. 1 „Nikdy nikoho nekritizujte, neodsuzujte a nestěžujte si.“
Zásada č. 2 „Poctivě a upřímně oceňujte druhé. Své uznání jim dejte najevo.“

Uvědoměním síly těchto zásad a implementováním jich do vašeho denního života, sklidíte nejedno ovoce. Náš systém školství bohužel na rozvoj komunikace, prezentace a asertivity neklade důraz a upřímně řečeno těžce pochybuji, že někdy bude. Není pak divu, že většina problémů v mezilidských vztazích (ať už na poli osobním nebo pracovním) vychází právě z komunikačních nedorozumění, které pak ve většině případů vyústí v nepříjemné konflikty.

Zásada č. 1 „Nikdy nikoho nekritizujte, neodsuzujte a nestěžujte si.“

Zeptám se vás: Znáte ve svém okolí osobu, kterou byste s velkou chutí nejraději usměrnili, polepšili nebo napravili? Vsadím se, že 99 % z vás odvětí „Ano“. Avšak proč nezačít nejdříve u sebe? Confucius řekl „Nestěžujte si na sníh, který leží na sousedově střeše, pokud je na Vašich schodech.“

Mějte na paměti, že kdykoliv jednáte s nějakou osobou, máte před sebou jedinečnou lidskou bytost, jež má své předsudky, emoce a její jednání je ve jménu určité dávky ješitnosti a hrdosti. Ať už si to chceme přiznat nebo ne, toto máme všichni společné. Pokud je naším cílem v někom vyvolat zášť, nejjednodušší cestou je předložit dotyčnému dávku pichlavé kritiky. Je pak již bezpředmětné, zda na ni máme právo či ne. Chcete znát tajemství úspěchu Benjamina Franklina, který byl jmenován americkým velvyslancem ve Francii, a to i přesto, že se v mládí vyznačoval netaktností? Tady je: Nemluvil o lidech špatně, spíše na druhých hledal to dobré.

Jak říká Dale Carnegie „Místo toho, abychom odsuzovali druhé, snažme se je pochopit. Snažme se pochopit, proč se tak chovají. Je to rozhodně výhodnější a více vzrušující než kritika. Přináší to také více sympatií, snášenlivosti a laskavosti.“

Zásada č. 2 „Poctivě a upřímně oceňujte druhé. Své uznání jim dejte najevo.“

Zde nemůžu začít jinak než samotnými úryvky z knihy Dale Carnegieho: „Sigmund Freud řekl, že všechno, cokoli konáme, pramení ze dvou zdrojů: ze sexuální potřeby a z touhy po vyniknutí.“

„Dr . Dewey řekl, že nejsilnější lidskou pohnutkou je touha stát se důležitým.“ Stejně jako každý den máme potřebu jíst, pít, spát, toužíme po pocitu důležitosti, docenění, uznání. Vzpomeňte si, kdy vás někdo naposledy docenil a na to, jak jste se přitom a pak cítili.

Každý den bychom si měli najít chvíli náležitě ocenit druhé, pokud si to zaslouží. Uvidíte, že budou potěšeni z vašich slov. Je však nesmírně důležité mít na paměti, že vaše uznání by mělo být upřímné a jít od srdce. Vězte, že faleš lidé kolem vás vycítí a velmi jednoduše rozpoznají. Co je však rozhodně skličujícím faktem, je skutečnost, že s nedoceněním se nesetkáváme pouze v osobním, ale i v pracovním životě. Právě tento faktor, patří mezi nejčastější důvody, proč lidé dávají výpověď z práce a jdou raději tam, kde jejich potenciál a schopnosti náležitě ocení.


Zdroj: Dale Carnegie, Jak získávat přátele a působit na lidi

Autor článku

Andrea Papoušková  

Články ze sekce: STUDENT - NEPOUŽÍVAT