Budou české školy učit jak být aktivním a obezřetným občanem?

15.05.2012 | , Studentskefinance.cz
STUDENT - NEPOUŽÍVAT


Už na základních a středních školách by se měli žáci učit jak sestavovat veřejné rozpočty, bojovat s korupcí a nepodléhat populismu. To a mnohé další má ve svém programu projekt, který spustilo Centrum občanského vzdělávání (COV), spadající pod brněnskou Masarykovu univerzitu. Podporují jej například Ondřej Liška, Marcel Chládek, Jiří Zlatuška nebo Jan Sokol.

COV, které našlo inspiraci v podobných zahraničních institucích (Bundesezentrale für politische Bildung v Německu, Instituut voor Publiek en Politiek v Nizozemí nebo Center for Civic Education v USA), vzniklo s podporou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v roce 2010.
Za cíl si klade učit veřejnost otevřeně přemýšlet o společnosti a zapojovat ji do veřejného života. Podle konceptu Centra se totiž člověk stává občanem až ve chvíli, kdy se začne aktivně podílet na formování společnosti, ve které žije.

A právě v nedostatečné školní přípravě na to jak být aktivním občanem vidí představitele COV kořeny problémů současné politické kultury. Lidé se málo podílejí na životě komunit, nejsou ochotní zapojovat se do občanského a politického života, odmítají chodit k volbám. Výsledkem je nízka veřejné kontrola politiků, bujení aktivit podivných lobbistů, přelévání veřejných financí na jejich soukromá konta, a následně i radikalizace společnosti. To vše by se měl podle představy COV tento projekt pokusit změnit.

"Pokud nám vadí současný stav politiky, máme pocit vzmáhající se korupce a celkového politického úpadku, pak určitě není rozumné spoléhat na to, , že to vyřeší odněkud se vynořivší zázrační politici," říká politolog Petr Fiala.

Ke společenským změným by se ovšem nemělo podle autorů projektu dospět další indoktrinací "vhodnými názory", ale výukou kritického myšlení, které by v budoucnu zabránilo skákat na lep populistickým politikům, nebo nejrůznějším extemistům. Studenti by se měli naučit vytvářet si úsudek svobodně a bez omezování jinými a už od školy se učit pozitivně ovlivňovat svoje okolí.
COV proto podporuje zakládání žákovských parlamentů, výuku finanční gramotnosti, nebo přeměnu obecních knihoven na vzdělávací centra, které by nabízely vzdělávací aktivity pro občany v menších obcích a podporovaly komunitní život.

Ve školách by pak měli studenti v hodinách občanské výchovy diskuzovat a řešit na příkladech současné společenské problémy, na které by se měli učit nahlížet ze všech stran. Témata by měla odrážet společenské dění : může jimi být rasismus, nebo například také snižování veřejných výdajů v době ekonomické recese.


Jaké jsou nosné myšlenky projektu občanského vzdělávání?

  • Okolní svět nás ovlivňuje, i když se dění v něm aktivně nepodílíme
  • Teprve vstupováním do veřejného dění se z člověka stává občan
  • Demokratický stát má co nejvíce umožňovat občanům vstupovat do rozhodovacích procesů
  • Demokracie funguje pouze tehdy, pokud lidé sdílejí základní demokratické hodnoty – úctu k lidským právům, úctu ke svobodě a respekt k druhým
  • Svobodu lze dlouhodobě udržet pouze tehdy, pokud péči o její zachování považují všichni občané za svou povinnost
  • Respekt k rozmanitosti činí společnost stabilnější, výkonnější a méně agresivní
  • Rezignuje-li občan na svoji osobní účast na veřejné kontrole institucí, riskuje, že budou fungovat v jeho neprospěch
  • Účast občanů na rozhodování o dění ve společnosti je velmi náročný, zdlouhavý a také finančně nákladný způsob řízení společnosti, přesto bychom s ohledem na zkušenost moderních evropských dějin neměli podlehnout pokušení se jí vzdát
  • Občané musí politiky kontrolovat, jinak hrozí, že politici nebudou sledovat veřejný zájem, ale zneužívat jim svěřenou moc ve svůj osobní prospěch

Projekt Výchova k občanství Centra občanského vzdělávání je financován ministerstvem školství a Operačním programem Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu. Další informace a výukové materiály lze najít na webu vychovakobcanstvi.cz.

Autor článku

Dan Urbánek  

Články ze sekce: STUDENT - NEPOUŽÍVAT