Cestovní smlouva a její náležitosti

21.05.2012 | , Finance.cz
FIRMY


Podíváme se společně na náležitosti cestovní smlouvy. Zjistíme, které nedostatky mohou způsobit její neplatnost a ověříme si, které ustanovení jsou nejdůležitější pro naše pohodlné a po právní stránce bezpečné cestování.

Zákon stanovuje, že návrh cestovní smlouvy předkládá zákazníkovi cestovní kancelář. Jakýkoliv návrh smlouvy, který by přednesl zákazník, bude chápán jakožto určitá forma nebo výzva k jednání s cestovní kanceláří. Cestovní smlouva svým obsahem stanovuje především závazek cestovní kanceláře poskytnout zájezd a závazek zákazníka k úhradě smluvené ceny. Ještě než se pustíme do samotných náležitostí cestovní smlouvy musíme si říci, že za ochranu pro zákazníka v této podobě jakou máme dnes, vděčíme evropské legislativě a to směrnici Rady EU č. 90/314 EHS o souborných službách pro cestování, pobyty a zájezdy, kterou následně český zákonodárce uvedl do ustanovení občanského zákoníku o cestovní smlouvě.

Písemná forma základem cestovní smlouvy

Cestovní smlouva musí být především v písemné podobě. Jakékoliv pokusy o ústní domluvu cestovní smlouvy by měly zákazníka nasměrovat k opatrnosti a zjištění si všech veřejně dostupných relevantních informací o subjektu, který mu tuto formu dohody navrhuje. Absence písemné formy cestovní smlouvy bude mít za následek neplatnost cestovní smlouvy.

Podstatné náležitosti cestovní smlouvy

Cestovní smlouva dle občanského zákoníku musí kromě písemné podoby a označení smluvních stran obsahovat následující:

  • Vymezení zájezdu, zejména z hlediska termínu zahájení a ukončení zájezdu.
  • Uvedení všech poskytovaných služeb cestovního ruchu, které jsou zahrnuty do ceny zájezdu, místo a dobu jejich trvání.
  • Cenu zájezdu, včetně časového rozvrhu plateb a výše zálohy.

Vymezení zájezdu může být nahrazeno odkazem na číslo zájezdu nebo jiné označení v katalogu za podmínek, že katalog byl zákazníkovi předán se veškerými požadovanými informacemi. Katalog by měl být předán zákazníkovi nejpozději v okamžiku uzavření cestovní smlouvy.

Tyto náležitosti tvoří podstatné náležitosti cestovní smlouvy, které způsobují absolutní neplatnost pro případ jejich absence v cestovní smlouvě.


Jak zákon káže…

Občanský zákoník

§ 40
 (1) Nebyl-li právní úkon učiněn ve formě, kterou vyžaduje zákon nebo dohoda účastníků, je neplatný.

 (2) Písemně uzavřená dohoda může být změněna nebo zrušena pouze písemně.


 § 40a
 Jde-li o důvod neplatnosti právního úkonu podle ustanovení § 49a, § 140, § 145 odst. 2, § 479, § 589, § 701 odst. 1, § 775 a § 852b odst. 2 a 3 (ustanovení cestovní smlouvy), považuje se právní úkon za platný, pokud se ten, kdo je takovým úkonem dotčen, neplatnosti právního úkonu nedovolá. Neplatnosti se nemůže dovolávat ten, kdo ji sám způsobil. Totéž platí, nebyl-li právní úkon učiněn ve formě, kterou vyžaduje dohoda účastníků (§ 40). Je-li právní úkon v rozporu s obecně závazným právním předpisem o cenách, je neplatný pouze v rozsahu, ve kterém odporuje tomuto předpisu, jestliže se ten, kdo je takovým úkonem dotčen, neplatnosti dovolá.

Náležitosti pod sankcí relativní neplatnosti

Další náležitosti cestovní smlouvy, které stanovuje občanský zákoník jsou následující:

  • Způsob, jakým může zákazník uplatnit své nároky plynoucí z porušení právní povinnosti cestovní kanceláře
  • Výše odstupného, které je povinen zákazník uhradit při odstoupení od cestovní smlouvy
  • Pokud součást zájezdu tvoří ubytování, tak polohu, kategorii, stupeň vybavenosti a hlavní znaky ubytování
  • Je – li součástí zájezdu doprava, tak její druh, charakteristiku a kategorii dopravního prostředku, údaje o trase cesty
  • Ve věci stravování, jeho způsob a rozsah.

V případě, že jsou se zájezdem spojeny další služby, jejichž cena není zahrnuta v ceně zájezdu, tak údaje o těchto platbách. Zájezd, jehož realizace bude podmíněna minimálním počtem zákazníků musí obsahovat v cestovní smlouvě lhůtu, ve které nejpozději informuje zákazníka písemnou formou o zrušení zájezdu z důvodu nedosažení minimálního počtu zákazníků.

V obecné promlčecí tříleté lhůtě se může zákazník v okamžiku absence některého z těchto ustanovení dovolávat relativní neplatnosti cestovní smlouvy.

Právo náleží bdělým

Výše uvedené tvoří hlavní základ běžné cestovní smlouvy, který má dobře sepsaná cestovní smlouva obsahovat. Pro zákazníka cestovní kanceláře můžeme jedině doporučit, požádat si o návrh cestovní smlouvy k prostudování domů a se šálkem dobré kávy si projít veškeré náležitosti a hledat případné nesrovnalosti. „Právo náleží bdělým“ hovoří jedna ze základních právních pouček. Proto hodně štěstí při podepisování cestovních smluv s ověřenými a solidními cestovními kancelářemi.

Autor článku

Zbyněk Drobiš  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY