Proč je Air Bank zelená a mBank červená? Kvůli ufonům a muletě

20.07.2012 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


Při volbě barvy, na které se následně zakládá celá firemní identita, je vidět roztomilá snaha marketérů ovlivnit pocity nás zákazníků. Občas jim to jaksi nevychází. PÁTEČNÍ GLOSA

     Taky si všímáte jak „Mekdonaldy“ kolem vás postupně (už od roku 2009) zelenají? Tihle marketéři se nám vždycky postarají o nějakou zábavu. Dejme sbohem barvě krve a masa a ukažme lidem, že do našich provozoven by zašel na svačinku i Jaroslav Foglar – kdyby ovšem ještě žil. Stojí za zmínku, že někteří odborníci vidí význam barev úplně jinak. Červená při výzkumech zvyšovala „aktivitu periferní nervové soustavy sympatiku“, což by prý mělo povzbuzovat chuť. Jisté studie (vetšinou se konají na reprezentativní skupině třinácti kolemjdoucích a zaštiťuje je parta „pí ejdž dí“ která potřebuje někam „umístit“ dotace) prokázaly, že místnosti vymalované teplými barvami zvyšují konzumaci přítomných. Červená je zkrátka barvou aktivity, života, mládí...a žlutá zase pomáhá navazovat kontakty. Rozloučit se s těmito barvami je podle psychologů zkrátka krok vedle. A nakonec je tu pohled zákazníků. „Zelená? To je barva mého obličeje získaná následkem požití velkého množství oleje, který McDonald's používá stejně rád jako Číňané sojovku,“ odpověděla studentka Jarmila Konečná na naši otázku, co si myslí o změně barev známého řetězce.

     Stejně zábavné je sledovat logiku barev různých finančních institucí, které se derou na trh. Kupříkladu mBank. Ačkoliv Commerzbank je žlutá, mBank nám nějak zčervenala. Červenou ovšem už máme Poštovní „spořku“, jenže je světlejší. „Komerčka“ jde zase víc do ruda, ale jen o malinko. Těch červených je tady vůbec nějak víc. Snad měli oni reklamní designéři snahu poukázat na kýženou mladost a živost, což by u mBanky dávalo jakýs takýs smysl. Zákazník má ovšem prostor pro svojí vlastní kreativní interpretaci. Banka je kupříkladu pověstná bojem proti českým klientům originálními způsoby maximalizujícími užitek. Červený hadr (ve Španělsku „muletu“) jim nastavila, když zpoplatnila víc než jeden převod měsíčně ze spořícího účtu. Spousta lidí viděla několik let rudě, když se nemohla dočkat zavedení zahraničních plateb. A být v červených číslech u banky stále není oficiální varianta pro nové klienty.

     Nebo si vemte Air Bank. Zelená prý působý na parasympatik, uvolňuje napětí a uklidňuje, zpomaluje srdeční činnost. V kombinaci s nádechem žluté je to dokonce nejvýraznější barva pro lidské oko. Trefili se rozhodně pokud jde o konkurenci, banky se u nás moc nezelenají. Jenže co u vzdušné banky člověk získá? Vedení účtu za sto padesát měsíčně není nabídka, která by mé srdce nějak výrazně oblažila. A když se bez této neodolatelné platby obejdu, čeká na mě 25 korun za výběr ze všech bankomatů krom Air Bank. To mi ve srovnání s ostatními ústavy na našem trhu nepřijde ani tak uklidňující jako spíše jedovatě zeleně „ufonské“, tak nějak nikoliv z této planety. Neboť se buď obejdu s nízkými náklady i Fia nebo mBanky bez honosného přístupu a „kafíčka na pobočce“ nebo dostanu solidní přístup za solidní peníze u zavedených ústavů. Ne, že by mi nebyly sympatické obálky v internetovém bankovnictví. Hezký nápad.

    Sečteno a podtrženo: je hezké, že banky nejsou černé jako pohřební ústavy a nechaly se svými marketéry obarvit. Jenže nám zákazníkům je namouduši úplně šumafuk jestli je ta banka zeleně uklidňující nebo mladě červená. My jen nechceme někomu půjčovat dávat výplaty a ještě za to platit.

Autor článku

Lukáš Tomek


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ