Elektronické aukce pro domácnosti: Co vás čeká, výhody a nevýhody

05.06.2013 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


O elektronické aukce elektřiny nebo plynu se zajímá čím dál více domácností, a to i přesto, že jde ještě stále o novinku na českém energetickém trhu. Popularitu elektronickým aukcím energií přinesl příklad Říčan, které jsou vůbec první obcí v republice, jež tento netradiční způsob nákupu elektřiny a plynu využila.

Podstata elektronických aukcí energií je v podstatě jednoduchá – jako klient se o nic nestaráte, pouze podáte přihlášku do aukce (s tou se pojí i specifikace odběrných míst z hlediska spotřeby, distribuční sazby apod.) a vyčkáte, až vám přijdou přístupové údaje, abyste mohli on-line sledovat probíhající aukci. Do té se zapojuje přibližně kolem 10 dodavatelů. Protože se soutěží o velký objem spotřebované energie, je zakázka pro obchodníky s energiemi zajímavá a jsou ochotni jít s cenou dolů.

„Síla každého klienta je v tom, jak velký objem zakázky dodavatelům na trhu nabízí. Pokud se tedy domácnosti sdruží a poptají tak velký objem odběru energie, stávají se pro dodavatele výrazně zajímavějším zákazníkem. Čím větší je poptávka, tím lepší ceny samozřejmě mohou dodavatelé nabídnout,“ citovalo město Říčany Vítězslava Grygara, ředitele společnosti eCENTRE, která aukci zajišťovala.

Pravomoci dáváte zadavateli aukce

Ke spojení zájemců o levnější energii do tzv. aliancí dochází i v případě firem nebo menších obcí, které nemají dostatečně velkou spotřebu energie, jež by byla pro dodavatele zajímavá. Pouze velkoodběratelé elektřiny nebo plynu mají šanci, že bude elektronická aukce uspořádána pouze pro ně.

V případě, že se domácnosti nebo menší firmy zapojí do elektronické aukce a stanou se součástí aliance, je realizátorem aukce tzv. zadavatel. Jako maloodběratel mu tedy dáváte kompetenci k tomu, aby na základě výsledku aukce zvolil jejího vítěze. Tím je zpravidla dodavatel, který nabídne nejnižší cenu. Zároveň za vás zadavatel řeší i obchodní podmínky, na jejichž základě vám bude obchodník energii dodávat. „Dbáme na to, aby v obchodních podmínkách a smlouvách, které náš klient s dodavatelem podepisuje, nebyly žádné skryté poplatky či nevýhodná ustanovení. Veškeré materiály připravujeme ve spolupráci s dodavatelem,“ uvedl Radek Pastyřík ze společnosti ENTERplex, která realizuje elektronické aukce elektřiny a plynu pro firmy i obce.

Elektronické aukce výhodné zejména pro firmy

Výše úspory, které je možné v aukci energií dosáhnout, se vždy odvíjí od výše spotřeby. Jinak řečeno, čím více elektřiny nebo plynu spotřebujete, tím více peněz ušetříte. „Klientům z řad firem a obcí garantujeme minimální úsporu ve výši 15 % oproti cenám dominantních dodavatelů. Zpravidla však dosáhnou úspory 20 až 30 %,“ dodal Pastyřík. Běžnou změnou dodavatele energií však firmy nebo obce spravující obecní budovy (úřad, školy, školky, hasičské zbrojnice) a veřejné osvětlení ušetří kolem 6 až 8 procent.

Jiná situace je u domácností, kde úspory v aukcích v podstatě kopírují peníze ušetřené běžnou změnou dodavatele. Jak jsme již informovali v článku Nákup energie na burze i pro české domácnosti: Vyplatí se?, je finanční úspora v aukci u domácnosti se spotřebou 5 MWh elektřiny ročně kolem 1 000 korun, nicméně přechodem od dominantního k alternativnímu dodavateli ušetří domácnost o cca stokorunu více.

Určitou výhodou běžné změny dodavatele je, že se nemusíte spoléhat na prostředníka, který vám ohlídá obchodní podmínky a ustanovení ve smlouvě. Na druhou stranu, prokousávat se textem a hledat v něm možné skryté chytáky také není žádná zábavná práce. Záleží proto na vás, co vám více vyhovuje.

Smlouva na dobu určitou

Levnější energii si v elektronické aukci vysoutěžíte na určité období – zpravidla je to přibližně na dva roky. S tím se pochopitelně pojí smlouva na dobu určitou. Ta mé své výhody i nevýhody – máte jistotu, že budete platit stále stejnou cenu, nicméně pokud by cena elektřiny nebo plynu klesla, připravíte se pak o úsporu, protože smlouvu na dobu určitou je komplikované vypovědět.

Smlouva na dobu neurčitou vám naopak dává větší volnost, protože nejste vázáni ke konkrétnímu datu a během tří měsíců (což je běžná výpovědní lhůta u tohoto typu smluv) můžete od dodavatele odejít a vybrat si levnějšího obchodníka.

Autor článku

Jana Poncarová

Jana Poncarová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU