České dráhy požádají o prodloužení opce na Railjety

26.06.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 26. června (ČTK) - České dráhy se nechtějí vzdát šance získat osm rychlovlaků Railjet (Viaggio Comfort) a požádají o prodloužení časově omezené opce na jejich nákup. ČTK to dnes řekl mluvčí drah Radek Joklík.

Nabídka, kterou chtějí ČD využít, trvá ovšem jen do konce června. Před skončením této lhůty se navíc nesejde ani vláda a není naplánována ani takzvaná rada ekonomických ministrů, které musí nákup vlaků za 110 milionů eur (2,8 miliardy korun) schválit.

"Projekt je hodně daleko jak ekonomicky, tak strategicky a je škoda ho nezrealizovat, " řekl ČTK Joklík s tím, že se dopravce pokusí dohodnout s výrobcem vlaků společností Siemens a rakouskými drahami (ÖBB), které v roce 2006 stroje objednaly v rámci zakázky na 67 souprav, později ale o posledních 16 vlaků ztratily zájem.

Vlaky chce dopravce nasadit na trať z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Doplnit mají prvních sedm Railjetů, které dopravce u Siemensu objednal vloni za zhruba 2,5 miliardy korun a které mají od konce roku 2014 jezdit z Prahy přes Brno a Vídeň do Štýrského Hradce.

Nákup vlaků začátkem týdne schválil řídící výbor a dozorčí rada Českých drah. Podle náměstka ministra dopravy a zároveň předsedy řídícího výboru ČD Lukáše Hampla je ale souhlas s nákupem podmíněný tím, že pro ně budou mít České dráhy zajištění financování.

Nejpravděpodobnější možnost, jak nákup vlaků zaplatit, je použití peněz z převodu nádraží a dalších nemovitostí z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), která spravuje koleje. Tuto transakci ale současný odstupující kabinet nedokázal dotáhnout do konce a může se tak stát, že nový kabinet bude mít na převod majetku odlišný názor, doplnil Hampl.

Platnost nabídky se Českým drahám pravděpodobně podaří prodloužit. Zájem na jednání oznámila společnost Siemens prostřednictvím české divize. "Dalším krokem je, že se sejdeme s Českými drahami a budeme jednat o dalším prodloužení smlouvy," řekl ČTK mluvčí tuzemského Siemensu Pavel Kaidl.

Nákup vlaků dlouhodobě kritizuje tuzemský výrobce kolejových vozidel Škoda Transportation. Vadí mu, že České dráhy na nákup vlaků nevypsaly výběrové řízení, do kterého se chtěl sám přihlásit a nabídnout vlastní vozidla, která měla být údajně s Railjety srovnatelná a lacinější.

Dráhy dosud tvrdily, že dohodnutá cena 200,5 milionu eur (zhruba pět miliard Kč za původně požadovaných 16 souprav) byla výjimečně výhodná a vypsání výběrového řízení bránil i omezený čas, po který nabídka platila. To loni potvrdil i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který nákup bez výběrového řízení posvětil. Jeho rozhodnutí ale zrušil Krajský soud v Brně, podle kterého ÚOHS chyboval, když ve svém hodnocení srovnával cenu Railjetů jen s vlaky ICx od Siemensu a nařídil, aby tuto klíčovou otázku posoudil znovu. Proti rozhodnutí krajského soudu se ale odvolaly ČD, Siemens i ÚOHS k Nejvyššímu správnímu soudu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK