Myslíte si, že schopnosti jsou důležitější než to, jak působíte? Ano, ale zaměstnavatel nezjistí, jak jste schopní, dokud pro něj nebudete alespoň měsíc pracovat. Dá tedy na to, jak na něj působíte a co o vás říkají druzí.
Když lidé hledají brigádu nebo zaměstnání, většinou nejdříve zamíří na portály jako Jobs či Monster. Obvykle tak získají nárazovou práci, která je velice rychle přestane bavit. Když ale personalista potřebuje důležitého pracovníka, sám se poohlédne, kdo mu co může nabídnout. Když si vytvoříte internetovou vizitku, můžete být právě vy tím, na koho narazí.
TIP: Brigády a nabídky práce pro studenty
Internetová vizitka
Určitě jste se už potkali s manažerem, novinářem, nebo právníkem, který vám potřásl rukou, chvíli si s vámi povídal a poté vám předal vizitku. Díky rozhovoru jste si ho vtiskli do paměti. Vizitka je zase kontakt, který můžete využít vy, nebo ho předat někomu jinému.
S internetovou vizitkou se ale můžete dostat k mnohem více lidem. A nemusí vás to stát ani korunu.
1. Nejjednodušší vizitka
Pravděpodobně nejjednodušší vizitku si můžete udělat na portálu About.me. Mezi jeho největší výhody patří jednoduchost a elegance. Mezi nevýhody to, že je zatím jenom v angličtině.
2. LinkedIn a jemu podobní
U About.me to ale jenom začíná. Pokud si tímto způsobem chcete najít práci, měli byste si vytvořit profil na sociální síti pro profesionály LinkedInu, kam nahrajete svůj životopis, pracovní certifikáty a všechno, co by mohlo zvýšit vaši cenu na trhu práce.
3. Osobní webové stránky
Dřív nebo později byste si určitě měli založit vlastní webovou stránku. Na sociálních sítích je příliš mnoho lidí, takže nutně zapadnete v davu. Na About.me zase těžko zveřejníte všechny podstatné informace. Ale osobní stránka vám dává možnost prezentovat se v plné kráse.
Teď přišel čas jí skutečně do hloubky. Pochlubte se portfoliem svých prací, zveřejněte reference od předchozích zaměstnavatelů, napište, v čem jste dobří, nahrajte na ně životopis, zdůrazněte své schopnosti. Zkuste být originální jako Honza Bambas. Jenom když budete vyčnívat z davu, máte šanci na úspěch.
Podoba a obsah vašich stránek je to, co nahrazuje osobní rozhovor s člověkem při předávání vizitky.
Mnozí z vás možná namítají, že nejsou programátoři, aby si mohli stránky vytvořit, a nemají peníze na to, aby je vytvořit nechali. Naštěstí dnes už máte k dispozici celou řadu webů, kde si můžete vytvořit stránky zdarma – eStranky, Websnadno, Webnode atd.
Jak o sobě dát vědět
Všechno hotovo? V tom případě vám zbývá ten nejdůležitější úkol: rozšířit povědomí o vašem dobrém jméně.
- Diskuzní fóra a tematické portály. Zapojte se do diskuzí týkajících se vašeho oboru. Pod svým komentářem vždycky zanechte odkaz na své stránky. Vytvořte si profily na specializovaných portálech a pochlubte se na nich svou prací – fotografové mohou mít profil například na FotoAparátu.cz. Nezapomeňte důsledně odkazovat na své stránky.
- Založte si na stránkách blog. Nebo na stránky pravidelně nahrávejte fotografie, recenzujte nové výrobky, prostě dělejte něco, aby lidé měli důvod pořád se na ně vracet. Jenom tak si kolem sebe vybudujete komunitu fanoušků, čímž rozšíříte síť kontaktů a potenciálních zaměstnavatelů. Navíc vás bude snazší najít ve vyhledávačích.
- Nabídněte někomu práci zadarmo. Pokud nemáte zkušenosti, můžete si udělat jméno tak, že několik zakázek odpracujete zadarmo. Když se osvědčíte, snáze získáte nové zákazníky.
Vytvořit si dobré jméno může trvat několik měsíců i let. Nebudete toho ale nikdy litovat. Když vytrváte, nebudete tím, kdo si musí shánět práci, ale tím, kdo si může vybírat z přehršle nabídek.
Autor působí ve společnosti Webnode. Webnode je internetový nástroj pro snadnou tvorbu webových stránek a internetových obchodů.