Vývoz nábytku vyrobeného v ČR letos vzroste o 4 procenta

26.09.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 26. září (ČTK) - Českým nábytkářům se daří exportovat své výrobky, vývoz nábytku vyrobeného v ČR letos vzroste o čtyři procenta na 16,8 miliardy korun. Tuzemská produkce nábytku dosáhne letos 35,8 miliardy korun, meziročně tak zůstává stejná. Vyplývá to z odhadu Asociace českých nábytkářů (AČN) a společnosti Apicon consulting.

Letošní rok je pro český nábytkářský průmysl ve znamení stagnace. Podle nábytkářů tak lze v současné době, kdy se světová ekonomika vzpamatovává z poklesu v předchozích letech, hovořit o úspěchu. "Produkce většího množství kvalitního nábytku, který je exportován, je jedinou možností, jak mohou čeští výrobci zabránit poklesu výroby," uvedl tajemník AČN Tomáš Lukeš.

Celkem se letos vyvezlo 13,5 procenta nábytku vyrobeného v ČR, loni to bylo 12,2 procenta. Spotřeba nábytku v Česku podle odhadu AČN mírně klesne na 31 miliard korun.

Hlavní exportní trh pro tuzemské výrobce představuje Německo, kam se v letošním prvním pololetí vyvezl nábytek v hodnotě 2,6 miliardy korun, meziročně o 2,5 procenta více. Vývoz nábytku do dalších hlavních cílových zemí, Slovenska, Francie a Rakouska, ale klesl. Mezi největší tuzemské exportéry nábytku patří společnosti Linet, Ton, Hanák nábytek a Jitona.

Většina dovezeného nábytku pochází z Polska a Číny. "Je k nám importován především levnější, méně kvalitní nábytek, zatímco čeští výrobci vyváží kvalitnější nábytek hlavně na západ od nás," uvedl Lukeš. Dovezený nábytek tvoří 38 procent prodejů, v roce 2009 to bylo 33 procent. Z Číny se dováží hlavně sedací nábytek, z Polska nábytek do obývacích pokojů a kuchyně. "Pro běžného spotřebitele hraje prim hlavně cena," dodal Robert Babuka ze společnosti Apikon consulting.

Trh s nábytkem a potřebami pro domácnost v ČR klesl za posledních šest let o 11 procent na 25 miliard korun. V posledních letech nejvíc vzrostl tržní podíl řetězcům IKEA a Jysk. Podíl švédského nábytkářského řetězce stoupl za posledních šest let z 22,8 na 26 procent. Tržní podíl společnosti Jysk se zvýšil ze 4,5 na 6,6 procenta. Devítka největších obchodníků už ovládá téměř 60 procent trhu, klesá podíl menších obchodů, vyplývá ze studie Furniture and homewares stores in CR organizace Euromonitor International.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK