Téměř polovina firem hledá zaměstnance na sociálních sítích

26.11.2013 | , Grafton Recruitment
STUDENT


Jak vyplývá z průzkumu společnosti Grafton, až 90 procent HR manažerů využívá ke své práci sociální sítě. Ty často nabízejí možnost oslovit zajímavé kandidáty, ale také fungují jako síto, kterým neprojde až pětina uchazečů o zaměstnání. Nejčastějším důvodem je přitom obsah, který potenciální kandidáti prostřednictvím svých účtů sdílí.

Sociální sítě se stávají novým zdrojem při hledání potenciálních zaměstnanců. Podle průzkumu společnosti Grafton, který proběhl mezi HR profesionály, využívá devět z deseti HR manažerů k výkonu své práce sociální sítě. Téměř polovina HR manažerů využívá ke své práci profesní síť LinkedIn, třetina pak Facebook.

Ze 40 procent jsou sociální sítě zdrojem při hledání potenciálních zaměstnanců, často také fungují jako jiný způsob komunikace a to i v rámci firmy. „Sociální sítě otevírají zcela nové možnosti. Umožňují vyhledat uchazeče, které nelze běžně oslovit na trhu práce. Navíc, díky velmi přesnému zacílení, dokážeme oslovit skutečně jen vhodné kandidáty,“ vysvětluje Luboš Rejchrt, ředitel společnosti Grafton Recruitment.

Tři čtvrtiny oslovených HR manažerů také připouští, že si uchazeče o zaměstnání „prověřují“ prostřednictvím sociálních sítí. Většinou se jedná o možné kandidáty na manažerské posty, ale celá čtvrtina HR manažerů si prověřuje všechny své kandidáty. Důvodem je většinou doplnění informací o daném uchazeči ještě před případným pohovorem. „Pokud je potenciální kandidát na sociálních sítích aktivní, ukazuje tím leccos ze své osobnosti. Na některých pozicích je osobnost a ovlivňování svých kolegů či podřízených velmi důležitou součástí práce,“ vysvětluje Luboš Rejchrt.

V některých případech se však může stát, že uchazeč na základě obsahu šířeného prostřednictvím účtu na sociální síti nebude ani pozván k pohovoru. Podle zmiňovaného průzkumu se tak stalo ve více než pětině případů. Většinou byl za problém označen problematický právě šířený obsah, častý je ale také nesoulad zaslaného životopisu s obsahem například na profesní síti LinkedIn, která je zejména na vyšších pracovních postech velmi oblíbená. „Pokud kandidát předloží své CV a to se rozchází s informacemi, které o sobě udává na LinkedIn nebo na jiných sítích, nabízí se samozřejmě otázka, co k tomu kandidáta vede. V každém případě se vystaví mnoha otázkám, které mu jeho případný zaměstnavatel bude při pohovoru klást,“ doplňuje Luboš Rejchrt.

Využívání sociálních sítí by uživatelé neměli brát na lehkou váhu. Šíření jakéhokoli obsahu a ještě na volně přístupném profilu se může stát zásadní překážkou při hledání zaměstnání. Naopak aktivní účast na profesní síti LinkedIn a větší zapojení do diskusních témat spojených s vlastní odborností může výrazně přispět k nalezení perspektivního zaměstnání.

Autor článku