Zeman podepsal novelu zákona namířenou proti "šmejdům"

22.12.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 22. prosince (ČTK) - Prezident Miloš Zeman dnes podepsal novelu zákona o ochraně spotřebitele, která rozšiřuje pravomoci České obchodní inspekce (ČOI) nad pořádáním předváděcích a prodejních akcí. ČTK to sdělil prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček. Prodejci a jejich pořadatelé budou muset inspekci hlásit předem místo a datum konání akcí a budou muset uvést, jaké zboží na nich budou nabízet.

Změnu zákona ve zrychleném režimu schválila Sněmovna, kde ji podpořilo všech 184 přítomných poslanců. Ve středu ho podpořilo 50 senátorů, proti nehlasoval žádný z nich. Zákon má nabýt účinnosti 15 dní po svém vyhlášení ve sbírce zákonů.

Za porušení nových povinností bude prodávajícímu hrozit pokuta až pět milionů korun. Povinnost se nebude vztahovat na veřejné dražby pořádané podle zvláštního zákona ani na sportovní akce, třeba fotbalové zápasy, nebo například na ochutnávky vína.

Vláda chce touto novelou zabránit zneužívání důvěry a zranitelnosti spotřebitelů ze strany neseriózních podnikatelů, pro něž se vzhledem ke stejnojmennému filmovému dokumentu popisujícímu jejich praktiky vžila přezdívka "šmejdi". Jde o situace, kdy firma zve spotřebitele na zájezdy a podobné akce, během nichž jim nabízí, zpravidla pod nátlakem nebo za použití klamavých obchodních triků, zboží, které je proti srovnatelným výrobkům v kamenných obchodech několikanásobně předražené, uvádí vláda. Nezřídka se stává, že účastníci takových akcí jsou vystaveni výhrůžkám, zaznamenán byl i fyzický útok, stojí v důvodové zprávě.

Náměstek ministra průmyslu Tomáš Hajdušek řekl minulý týden senátnímu hospodářskému výboru, že z pohledu ministerstva jde o velmi naléhavý společenský problém. Řekl také, že podle statistik ČOI zjistila kontrola v prvním letošním pololetí na 80 procentech akcí porušení zákona. V druhém pololetí šlo podle něj o 59 procent akcí.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK