ČD Cargo se loni dostalo z miliardových ztrát do zisku

27.02.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 27. února (ČTK) - Nákladní dopravce ČD Cargo se po předloňské dvoumiliardové ztrátě dostal loni do zisku v řádu stamilionů korun. Nový šéf Českých drah Daniel Kurucz to dnes řekl v rozhovoru pro Českou televizi. Celá skupina České dráhy podle něj bude opět ve ztrátě, která bude zhruba stejně vysoká jako v roce 2012, kdy činila 1,6 miliardy.

Dceřiná společnost drah ČD Cargo se předloni propadla do ztráty přesahující 1,9 miliardy korun. V minusu byla i v roce 2011, a to 34 milionů korun. "ČD Cargo dosáhne v roce 2013 zisku. Účetní zisk bude v hodnotě několika set milionů korun," řekl televizi šéf drah. "I v roce 2014, byť to bude rok velmi těžký, plánuje ČD Cargo zisk," dodal.

Ztráta celé skupiny bude zřejmě za loňský rok přibližně stejná jako předloni. Provozní ztráta drah bude podle Kurucze pravděpodobně menší než půl miliardy korun, předloni činila 537 milionů. "Pokud půjde o provozní ztrátu, bude to určitě do půl miliardy a méně," uvedl. Výsledky hospodaření ale ještě nejsou auditované, proto je Kurucz nechtěl blíže upřesnit.

Na celkovém loňském výsledku se podle Kurucze podepisuje zadluženost skupiny, ale také například intervence České národní banky proti kurzu koruny. Úroky plynoucí z dluhů drah přijdou firmu asi na 630 milionů korun a další stamiliony činí ztráty související s kurzem české měny. "České dráhy a.s., teď nemyslím skupinu České dráhy, bohužel trpěly kurzovými ztrátami. Stálo nás to zhruba 350 milionů korun, poněvadž máme úvěry v eurech," řekl.

Kurucz převzal vedení drah před týdnem, původně působil jako náměstek ředitele ČD pro ekonomiku a techniku. Po nástupu do čela drah řekl, že chce snížit náklady zhruba o 200 milionů korun a je připraveno i propouštění zaměstnanců. "Momentálně jednáme s odbory o propuštění 42 lidí," upřesnil dnes v ČT. České dráhy mají téměř 15.700 zaměstnanců.

Kurucz také řekl, že podrobí auditu část smluv. "Některé smlouvy je velmi složité vypovědět," uvedl. Podle něj je možné, že za ztížením možnosti vypovězení smluv byl i nekalý úmysl. "Pokud by se to ukázalo, budeme samozřejmě jednat podle zákona," doplnil. Problematické podmínky jsou podle něj například u smluv s firmou Grandi Stazioni, která má na starosti rekonstrukci Hlavního nádraží Praha, nebo se společností ČD Restaurant, v níž mají dráhy menšinový podíl.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK