Ministerstvo školství startuje debatu k jednotným přijímacím zkouškám na střední školy

23.04.2014 | , Ministerstvo školství
STUDENT


Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravuje zavedení centrálního systému přijímacích zkoušek pro maturitní obory středních škol. Již nyní jednotné přijímací testy řada krajů zajišťuje za pomoci soukromých firem. Ministerstvo školství by však testy školám poskytlo zdarma. Hlavním důvodem pro jejich zavedení je snižující se úroveň žáků, kteří vycházejí ze základních škol.

S debatou nad jednotnými testy začínáme již nyní a to hlavně z toho důvodu, abychom zvážili všechna pro a proti takovéhoto zásadního kroku. Potřeba jednotných celostátních testů vzešla především z podnětu krajů, školských odborů, ale i mnohých ředitelů středních i základních škol. Proto budeme právě s nimi probírat argumenty pro a proti včetně možných rizik,“ říká k celé záležitosti ministr školství Marcel Chládek. Podmínkou pro zavedení jednotných zkoušek je podle něj hlavně změna způsobu financování regionálního školství. „Tento způsob je již dnes přežitý a není možné v současném systému financovat školy pouze za počet žáků,“ dodává ministr Chládek. Po této změně mohou být podle něj i připravované přijímací zkoušky jedním z nástrojů, který napomůže udržovat kvalitu regionálního školství.

Dalším důvodem pro zavedení centrálních zkoušek je také chybějící motivace žáků základních škol se zlepšovat v situaci, kdy jsou do maturitních oborů přijímáni téměř všichni přihlášení uchazeči – podle posledních statistik je to až 75 procent žáků. Centrální testy, které budou do škol distribuovány v elektronické podobě, také zjistí, jaké mají žáci předpoklady pro studium v maturitních oborech, a to ověřením zvládnutí obsahu učiva podle rámcových vzdělávacích programů. Ředitelé škol také budou moci objektivně zhodnotit uchazeče pro účely přijímacího řízení. I nadále však budou mít ředitelé možnost výsledek testů doplnit o vlastní dodatečné pohovory nebo zkoušky.

Zkoušky budou vycházet v maximálně možné míře z rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělání, aby se předešlo zužování jeho obsahu. Rovněž tak nemůže dojít k jakékoliv deformaci vzdělávací soustavy. „Když pominu fakt, že tato soustava byla v minulosti již deformována, pak je nutné otevřít debatu nad tím, jestli první zkouškou má být až maturita,“ říká ministr školství a dodává, že zavedení plošných přijímacích zkoušek se mu jeví jako jeden z dobrých kontrolních mechanismů českého vzdělávacího systému.

Autor článku