Doučování aneb kdy jak začít?

17.06.2014 | , Studentskefinance.cz
STUDENT


Už máte letní brigádu? Čas běží rychle a konec školy pomalu, ale jistě klepe na dveře. Těšíte se nebo patříte spíše mezi ty, kteří to neřeší? A co se práce týče – to máte jak? Jste ve stejné společnosti jak loňský rok nebo si říkáte „Však ono se to nějak vyvrbí…“. Co když ale ne? Minulý měsíc jsme si představili krapet jinou formu brigády – doučování. Chcete vědět, jestli právě pro vás by to byla přímá trefa do černého, co se práce týče?

Jste ideální adept?

Možná si říkáte, nestudoval jsem „pajdák“, jak bych mohl učit? Stop! O tom, jestli můžete, či nemůžete předávat informace druhým, nerozhoduje typ střední či vysoké školy, kterou jste absolvovali. Jestli se vám pozice lektora zamlouvá, pak by bylo na místě se ptát, co můžu udělat pro její realizaci? A na hledání důvodů proč to nejde, zapomeňte!

Nicméně určitě je nutné mít určitou dávku sebekritiky. Rozhodně není dvakrát moudré vrhnout se na doučování angličtiny, pokud vám nejdou cizí jazyky. Na pár minut zbystřete a přečtěte si, co je k lektorování druhých skutečně potřeba!

Znalosti

Který předmět vás ve škole baví? Proč se ptám? Je přirozené, že tomu co vás baví, se rádi věnujete, aniž byste hleděli na čas. Většinou v dané oblasti pak díky svým znalostem vynikáte, ať už se jedná o matematiku nebo třeba cizí jazyky.

Trpělivost

Cholerik, melancholik, sangvinik nebo flegmatik. Čtyři typy lidských povah, s kterými se můžete setkat. A samozřejmě, každá z nich vyžaduje odlišný přístup, leckdy i větší kapku oné trpělivosti, v některých případech rovnou celý kbelík.

Organizační schopnosti

Někdo za jednu lekci považuje 45 minut jiný 60. To už záleží na žákovi a učiteli. Nicméně rozvrhnout pro desítky minut smysluplnou činnost není kouzlo, které se stane mávnutím proutku.

Empatie

Schopnost vcítit se do pocitů druhého je dle mého názoru pro učitele nezbytná dovednost. Právě díky ní můžete leckdy předejít zcela zbytečným nedorozuměním, které mohou často vyústit až v konflikt.

Flexibilita

Samozřejmě že, že dobu učení určujete především vy, ovšem být k dispozici například pouze 2 dny v týdnu v rozmezí dvou hodin flexibilní není. Navíc čím větší flexibilita, tím větší pravděpodobnost, že se s někým na společných lekcích domluvíte. Až budete dávat do kupy váš rozvrh pro možné hodiny, odpovězte si „Opravdu je tato činnost pro mě důležitá? Přináší mi něco?“

Kreativita

Každá lekce by měla mít určitý koncept. Výuka ve stylu stále dokola gramofonové desky dříve či později přestane druhou stranu bavit. Ve finále to pak dopadne tím, že se váš žák porozhlédne raději po někom, kdo své hodiny dokáže kreativně naplnit. Nezapomeňte – máme nejen zrak, ale také hmat, sluch a čich. Zapojte je všechny!

Zviditelněte se!

Sedávej panenko v koutě, budeš-li hodná, najdou Tě.
nebo spíše
Sedávej panenko v koutě a budeš tam sedět až do smrti, protože jsi hodná?

Která z těchto dvou situací je váš případ? Ano, bavíme se stále o doučování. Avšak pokud jste po přečtení výše uvedených odstavců zjistili, že právě vy byste mohli být tím správným lektorem, pak je na čase se tady a teď s tím něco udělat! A jaká, že je ta správná cesta? Zviditelněte se! Jak? Sepište si inzerát a vyvěste jej! Vězte - opravdu není nic jednoduššího!

Prodejte se!

Podání inzerátu je úkon, který vám zabere pár minut. Stačí zvolit ty správná a výstižná slova, jež vystavíte na obdiv potencionálním žákům. Samozřejmě, i v tomto případě je nezbytné postupovat systematicky. Jak?

1. Identifikujte své silné stránky, co se vědomostí týče

Víte, v čem tkví vaše vědomostní přednosti? Odpovězte si na pár jednoduchých otázek:

  • Jaké předměty mě ve škole baví?
  • Ve které oblasti ve škole vynikám?

Většinou se odpovědi na výše uvedené oblasti prolínají. Bývá totiž pravidlem, že to, co nás baví a naplňuje, tomu se rádi věnujeme.

Nyní, jestli-že jste si vědomi svých kvalit, je to dobré znamení. Znáte svoji hodnotu a své vědomosti můžete předávat dále.

2. Sepište inzerát!

Je důležité myslet nejen na to, co říkáte, ale hlavně, jak to říkáte! Prodejte sami sebe a odlište se od ostatních! Možná že vám pomůže, když si odpovíte na následující otázky:

Co můžu nabídnout ostatním?
Jaké jsou mé silné stránky?
Jak dlouho doučuji/proč začínám doučovat?
Co o mně říkají ostatní (rodina, spolužáci, kamarádi)?
Ve finále vám může pomoci, když si odpovíte na otázky – jak by měl vypadat inzerát, na který byste odepsali vy?

3. Publikujte váš inzerát!

Díky dnešní době plné moderních technologií nalezneme spoustu možností, jak prezentovat sami sebe a co nejefektivněji se zviditelnit. Využijte široké škály portálů na doučování, fórům na oficiálních /neoficiálních stránkách vaší školy, studijních skupin na Facebooku nebo staré klasické nástěnky, která se pyšní širokou škálou různě graficky zpracovaných inzerátů.

Vášeň, výdělek nebo poslání?

Měla jsem možnost potkat ty, které doučování bavilo a naplňovalo. Rádi předávali znalosti druhým, což se celkově pozitivně odráželo na hodinách samotných. A rozhodně nemám na mysli takové lekce, na které chodíte odporem. Naopak odpočítáváte dny do dalšího setkání s vašim lektorem. Jak to budete mít vy? To už je zcela na vás! Nezapomínejte však, že:
Průměrný učitel vypráví. Dobrý učitel vysvětluje. Výborný učitel ukazuje. Nejlepší učitel inspiruje.Charles Farrar Browne.

Autor článku

Andrea Papoušková

Články ze sekce: STUDENT