Soud odmítl i 2. návrh referenda o nádraží v Brně v termínu voleb

12.09.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brno 12. září (ČTK) - Referendum o poloze brněnského vlakového nádraží v době říjnových komunálních voleb nebude. Krajský soud v Brně odmítl i druhý návrh přípravného výboru na jeho vyhlášení jako předčasný. Vyplývá to z rozhodnutí soudu, který ČTK poskytl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS).

Ve druhé z žalob se aliance Referendum 2014 domáhala přímo vyhlášení termínu souběžně s volbami. Soud se ale neztotožnil s výkladem přípravného výboru, který tvrdil, že zastupitelstvo mělo vyhlásit 2. září referendum, protože doplněný návrh byl bezvadný. Opíral se o to, že ke 13.000 podpisů doplnil 5900, tudíž dosáhl na požadovaný počet 18.500. Jak se však ve čtvrtek ukázalo, ani tentokrát nedodali aktivisté dostatečný počet oprávněných podpisů, který by mohl vést k vyhlášení referenda.

Ve středu soud zamítl první z žalob aktivistů, kteří žalovali magistrát za to, že škrtal některé podpisy neoprávněně. Soud sice konstatoval, že město škrtalo částečně neoprávněně, avšak ani tak podpisy k vyhlášení referenda nestačily.

Ve čtvrtek magistrát zveřejnil informace o doplněných podpisech. Z 5900 jich neuznal zhruba 700. Chybí jich tedy 400, na doplnění mají aktivisté týden. Aktivisté ale operují se středečním výrokem soudu, který prohlásil, že 1100 podpisů město vyřadilo neoprávněně. V takovém případě by jich bylo k vyhlášení referenda dostatek.

Primátor Roman Onderka (ČSSD) to však odmítl vzít v potaz. "Soud řekl, že mohlo být vyřazeno chybně tolik podpisů. To ale neznamená, že bylo. Budeme se tím ještě zabývat," řekl ve čtvrtek.

Aktivisté věří, že referendum bude, i když v jiném termínu. Již dříve zmocněnec přípravného výboru Jakub Patočka naznačoval, že by to mohlo být například v roce 2017. Je však otázka, v jakém stadiu příprav či stavby bude modernizace železničního uzlu. "Je to definitivní konec politického zneužívání tohoto tématu. Budoucnost města nesmí být rukojmím skupinky aktivistů, kteří považují za své ústavní právo nedodržovat právní předpisy, jde-li o jejich zájmy," prohlásil v tiskové zprávě náměstek primátora Robert Kotzian (ODS).

Správa železniční dopravní cesty nyní zpracovává studii, v níž se zabývá porovnáním varianty pod Petrovem a varianty v oblasti Zvonařky. Studie proveditelnosti již prokázaly, že nádraží je možné modernizovat v obou polohách, náklady se v obou případech odhadují na 20 miliard korun.

Autor článku

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK