1) „O vaší firmě nebo o pozici, na kterou se hlásím, nic nevím.“
Jedná se o jednu z poměrně častých chyb, kterou uchazeči dělají. Skutečnost, že se zájemce o práci nepodíval na webové stránky společnosti, protože neměl čas nebo to nepovažoval za důležité, je pro případného zaměstnavatele signálem nedostatečného zájmu o společnost či nabízenou pozici. „V dnešní době moderních technologií a chytrých telefonů je možné si krátkou přípravu udělat i cestou na pohovor,“ říká Iveta Smutná z personálně-poradenské společnosti McROY Czech.
2) „V předchozí práci jsem byl příliš vytěžován, můj šéf byl nejhorší, jakého si dovedete představit. A pracovní kolektiv mi vůbec neseděl.“
Pokud se uchazeč rozhlíží po novém profesním uplatnění, má k tomu své důvody a zřejmě nebyl s předešlou prací spokojen. „Je dobré umět pravdivě, ale profesionálně vysvětlit důvod odchodu. Tvrzením tohoto typu velký dojem neudělá,“ radí Iveta Smutná z personálně-poradenské společnosti McROY Czech. I když nemusí být vina na straně uchazeče, není dobré si na pohovoru jen stěžovat.
3) „Hlavní motivací jsou pro mě peníze, zbytek neřeším, budu dělat cokoliv.“
Ano, většina lidí chodí do práce, protože je to živí, zaplatí nájem nebo hypotéku, jídlo a složenky, ale zaměstnavatel by rád slyšel, že to není jediný důvod, proč někoho nabízené zaměstnání zajímá. Zaměstnavatelé očekávají, že lidé nehledají práci jen s ohledem na výši mzdy a půjdou tam, kde jim nabídnou nejvíce. „Chtějí, aby se jim zvolený obor líbil, aby jim vyhovovala náplň práce, velikost firmy nebo možnosti dalšího kariérního růstu,“ dodává Iveta Smutná z personálně-poradenské společnosti McROY Czech.
4) „Přišel jsem se jen podívat a zjistit více informací, abych si mohl porovnat vaši nabídku s ostatními.“
Dá se předpokládat, že uchazeči projdou více pohovory u různých společností, avšak měli by být schopni přesvědčit o svém zájmu zástupce firmy, kde se v ten moment nacházejí. Větami typu „Já jsem se sem vlastně přišel jenom podívat,“ dává uchazeč najevo, že jeho zájem o vypsanou pozici není kdovíjaký. „Tím dobrý dojem určitě neudělá, navíc by si tím mohl uzavřít dveře do oné společnosti i do budoucna,“ uvádí Iveta Smutná z personálně-poradenské společnosti McROY Czech.
5) „Slabé stránky? Co je to za otázku? Žádné nemám!“
Zdravé sebevědomí je určitě namístě, zároveň by však uchazeč měl dát najevo i pokoru a přiznat, že neumí všechno na světě a nejlépe. Personalisté se velmi rádi ptají na otázku slabých stránek, kde máte mezery a jak byste pracovali na jejich zlepšení. Personalistu v tomto případě hlavně zajímá, jak je uchazeč schopen na tuto otázku reagovat. „Vždy se dá přijít s odpovědí, kterou si neuškodíte, ale ukážete, že si uvědomujete své mezery a víte, na čem pracovat. Prohlubovat se téměř vždy dají znalosti cizích jazyků,“ doporučuje Iveta Smutná z personálně-poradenské společnosti McROY Czech.
McROY Czech