Centrální testování podporuje nadpoloviční většina škol

01.12.2010 | , Ústav pro informace ve vzdělávání
STUDENT


Z výsledků elektronického šetření Ústavu pro informace ve vzdělávání (ÚIV) mezi řediteli základních a středních škol vyplývá, že více než polovina ředitelů v České republice podporuje centrální testování. Ředitelé se shodují, že pravidelné testování motivuje školy k co nejlepší práci a že je užitečné pro přijímání účinných opatření ve škole.

Školy nemají komplexně s centrálním testováním problém, obávají se ale dílčích aspektů, jako např. přílišné orientace testů na znalosti. Ředitelé rozhodně nesouhlasí s financováním podle dlouhodobých výsledků testování (proti jsou 2/3 škol) a nemyslí si, že by žáci reagovali na vyšší náročnost testů vyšším úsilím. K zveřejňování souhrnných výsledků jednotlivých škol se pozitivně vyjádřila téměř polovina dotázaných ředitelů (47 %). Obecně se k centrálnímu testování stavějí příznivěji školy, které mají větší zkušenosti s praktickým využíváním testů.

Výše zmiňované elektronické šetření ÚIV se rovněž zaměřilo na otázku dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP). V poslední době znatelně vzrůstá potřeba vzdělávání pro výuku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a na SŠ také vzdělávání v oborových didaktikách. Při výběru kurzu DVPP považují ředitelé za podstatné potřeby školy a zájem pedagogických pracovníků, naopak cena a časové rozvržení jsou méně důležité. Ovšem pro těsnou nadpoloviční většinu škol je značně omezující nutnost za kurzy platit. Vedle kurzů DVPP se pedagogičtí pracovníci mohou vzdělávat ještě jinými formami, nejčastěji hospitacemi v rámci školy a vzdělávacími programy na objednávku. Stále více se v současnosti pro DVPP využívá e-learning, SŠ jej běžně využívají až z 90 %.

Autor článku

 

Články ze sekce: STUDENT