Státní maturity zveřejněny!

01.07.2011 | , Studentskefinance.cz
STUDENT - NEPOUŽÍVAT


Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) zveřejnilo všech 43 testů z prvního kola státních maturit včetně řešení. Reagovalo tak na dřívější kritiku, podle které byly státní maturity placeny z veřejných peněz a měly by proto projít veřejnou kontrolou.

Pro letošní státní maturity bylo připraveno téměř 5000 úloh a v prvním kole byla použita necelá polovina - 2342 úkolů. Celkově se na přípravě letošních maturit mělo autorsky a recenzentsky podílet víc než 1500 učitelů.

Jak maturity vznikaly?

CERMAT zveřejnil i způsob, jakým jsou státní maturity připravovány. Na začátku procesu jsou školní osnovy, podle kterých jsou pak vypracovány takzvané katalogy požadavků ke zkoušce. Ty jsou ze zákona zveřejňovány nejméně dva roky před maturitami, pro které mají být použity. Katalog pro letošní státní maturity je proto z dubna 2008. Na základě těchto zadání pak vznikne osnova testů, podle kterých se autorům z řad učitelů zadávají k vymýšlení konkrétní úkoly.

Čtěte také:
Co přinesly státní maturity aneb Žebříček nejlepších škol
Ministr Dobeš odstartoval státní maturity

CERMAT uvádí, že třebaže jsou pisateli učitelé s mnohaletou praxí, projde u začínajících autorů obvykle do finálního výběru pouze každá desátá úloha. Další učitelé totiž pak jednotlivé úlohy recenzují a autorům úloh oponují.Ve chvíli, kdy jsou vybrané úlohy schváleny, jsou otestovány na vzorku 150 – 250 žáků. Všechny úkoly, které zkouškou projdou, začnou být po té konečně skládány do testů.

Všechny varianty testů by podle CERMAT měly být stejně obtížné a tématicky i genderově vyvážené. Měly by být rovněž sestaveny podle takového klíče, aby bylo možné ho použít i pro další roky a výsledky maturity byly mezi jednotlivými maturitními ročníky porovnávatelné.

CERMAT uznává chyby!

Po letošních maturitách se na veřejnosti objevilo k testům mnoho připomínek - hojně citovaným příkladem byla například otázka s ukázkou z knihy Karla Poláčka Bylo nás pět. CERMAT nyní bez bližších podrobností skutečně přiznal čtyři chyby, které byly v testech objeveny: ve dvou případech se jednalo o otázky s nejednoznačnými odpověďmi (u základních testů z českého jazyka a ruštiny), u otázky u testu z němčiny byla nalezena konstrukční vada a u otázky ze zěmepisu vada technická. V reakci na to budou ve dvou prvních případech uznány jako správné dvě odpovědi a ve zbývajících dvou budou u otázek automaticky započítány plné body bez ohledu na odpovědi.

Jiná obsahová pochybení ale v tuto chvíli nepřipouští.

Kraje hrozí soudem

Od září 2011 budou moct vysoké školy využívat systém PROFIS1, ve kterém bude anonymizovaná databáze výsledků letošních maturantů s možností získat i statistické údaje o studentech zapsaných na jednotlivé katedry. Jihomoravský hejtman a předseda Rady Asociace krajů ČR Michal Hašek jménem ostatních hejtmanů nicméně uvedl, že to co nyní ministerstvo školství školám a krajům nabízí považuje za příliš málo. Hejtmani trvají na tom, aby byly výsledky státních maturit krajům k dispozici celé a výsledků a kompletních žebříčků škol se budou v případě neochoty ministerstva školství domáhat i právní cestou. Jedním z důvodů může být i dřívější upozornění ministerstva, podle kterého na školy se špatnými výsledky maturit může přijít školní inspekce, případně by mohlo dojít i k rušení a slučování škol.

Ministr Dobeš na požadavky hejtmanů obratem zareagoval: „Maturity skutečně nejsou o politice. Jejich smyslem není sestavovat žebříčky a vystavovat neúspěšné školy veřejnému pranýři. Smyslem je především zpětná vazba pro školy, aby si uvědomily, v čem jsou silné a kde je naopak jejich slabé místo. Zvlášť v prvním roce státních maturit chceme dát těmto školám šanci, aby si zpětnou vazbu vzaly k srdci a vyvodily z ní důsledky. Jedině tak máme šanci úroveň vzdělávání na našich středních školách zvýšit.

Podobně jako už dříve jiné tak i hejtmany odkazuje na výroční zprávy, kde podle něj musejí školy výsledky státních maturit uvést.

Uveřejnění žebříčků škol může přinést i rizika

Zveřejňování žebříčků škol sebou každopádně nese i rizika – školy by například mohly příště maturantům různými způsoby zkoušky úmyslně ulehčovat, aby se v takovém žebříčku dostaly na vyšší a prestižnější místo a následně tím přilákaly nové studenty.

Kompletní zadání prvního kola maturit včetně řešení je k nahlédnutí zde.

Autor článku

Dan Urbánek  

Články ze sekce: STUDENT - NEPOUŽÍVAT