Budoucnost financování veřejných VŠ

13.07.2011 | , Studentskefinance.cz
STUDENT - NEPOUŽÍVAT


Z čeho vlastně "žijí" vysoké školy? Soukromé především ze školného. Jak se zdroje financování veřejných vysokých škol promění v budoucnu, pokud bude zavedeno školné?

Většina z nás tuší či ví, jak se v současnosti podílí student na financování studií na vysoké škole. Také většina, která se zajímala o studium na vyšší odborné škole ví, jak to mívají „vošky“ se školným. Tam se prostě platí. Jak ale financování VŠ vypadá z druhé strany? Víme o plánech financování vysokých škol do budoucna? Jestliže ne, pojďme se na ně podívat blíž…

Jak to je teď?

Stručně se situace s financováním studií ať už na vyšší nebo vysoké škole se má v současnosti takto. Na VOŠce studenti platí školné stanovené danou školou, zpravidla se pohybující okolo 5000 Kč za školní rok rozdělené do dvou splátek, jedná-li se o vyšší školu státní nebo obecní. Vysokoškoláci v současnosti neplatí žádné školné, pokud nestudují více oborů najednou, vyjma dvouoborových studijních programů. Potom jsou jim vyměřeny poplatky za studium, ale to je jiná kapitola. Platí se pouze soukromé školy a to v řádu nad desetitisíců korun ročně.

Reforma školství plánuje zavést školné také na veřejných vysokých školách (VVŠ)… Jak nepříjemné pro studenta.

Budoucnost 2012?

Plán reformy financování vysokého školství je nyní velmi diskutovaný, naráží na odpůrce a má také spoustu příznivců, stejně jako obsahuje pozitiva i negativa. Ministerstvo školství připravilo určité zásady a pravidla pro financování vysokých škol na rok 2012. Seznámíme se s několika body návrhu připravené druhé verze:

Jeden z hlavích důvodů pro financování VŠ je snižování počtu studentů v následujících letech a upravení bakalářského studia tak, aby absolventi s bakalářským titulem šli v podstatě pracovat, čímž by se snížil počet studentů pokračujících v navazujícím magisterském studiu. Jinými slovy vysokoškoláků je již dost! Také se regulace studentů dotkne některých nekvalitních oborů či vysokých škol produkujících nepříliš kvalitní odborníky. Tím pádem se sníží tok peněz jdoucích do školství.

Ministerstvo plánuje hlavní zásady financování VŠ

Plán je zatím opředen složitými souvětími, v podstatě průměrnému člověku na první počtení lehce nesrozumitelnými… Pro představu zde: „Navrhované změny pro rok 2012 rozvíjejí Zásady a pravidla 2011(viz Ministerstvo školství) tak, aby prohloubily metodiku nastíněnou již v DZ VŠ (Dlouhodobém Záměru VŠ) a zároveň příliš nerozkolísaly systém financování vysokého školství; Zásady a pravidla 2012 budou proto modelově propočteny na datech z roku 2010 a modelový výpočet bude porovnán s výpočtem podle metodiky 2011 při užití stejných dat; v rámci přípravy rozpočtu dojde případně k úpravám rozpočtu nebo se vyladí váhy ukazatelů tak, aby pouhá změna algoritmu výpočtu neměla větší dopad na výši normativní části rozpočtu některé VVŠ než ± 5 % (tato procentní změna tedy nezahrnuje potenciální meziroční změny v rozpočtu na celostátní úrovni). Zásady a pravidla 2012 se stanou výchozím podkladem pro zpracovávání metodiky v dalším roce.

Další informace jako například modelové výpočty, vzorce, postupy budou k dispozici na webových stránkách ministerstva školství během tohoto roku.

Změnu prý pocítí hlavně studenti kombinovaného a distančního studia!

Koeficienty ekonomické náročnosti studijních programů (oborů studia) v prezenční formě studia zůstávají i pro rok 2012 zachovány; avšak u neprezenčních forem studia budou pro financování roku 2012 u studentů vstupujících do prvních ročníků sníženy – pro distanční formu studia na 80 % jejich výše oproti prezenční formě studia, pro kombinovanou formu studia pak na 90 % jejich výše oproti prezenční formě studia.

Jak se plánují rozdělit dotace pro VVŠ (veřejné vysoké školy) pro rok 2012?

Velmi zjednodušeně a zkráceně pro představu:

  • Rozdělení je navrženo na čtyři části –
    1.rozpočtový okruh I, normativní část rozpočtu (cca 80%)
    2.rozpočtový okruh II, sociální záležitosti studentů (cca 11%)
    3.rozpočtový okruh III, rozvoj vysokých škol (cca 7%)
    4.rozpočtový okruh IV, mezinárodní spolupráce a ostatní (cca 2%)
  • S tím, že normativní část rozpočtu se týká počtu studií (studovaných ve standardní době studia plus jeden rok), který je upraven kvalitativními a výkonovými ukazateli. Dále pak závisí na počtu kvalitních absolventů.
  • Další poměrně důležitou informací je, že VVŠ „mohou do jednotlivých typů akreditovaných studijních programů přijmout i vyšší než limitovaný počet nově přijatých studentů. Ty však MŠMT nezahrne do výpočtu finančního příspěvku nejen v prvním roce jejich studia, ale ani v následujících letech…“ Ostatní okruhy se spíš nemění oproti prvnímu návrhu zásad a pravidel, který by měl být k nahlédnutí na stránkách MŠMT.

Ještě pár shrnutí…

  • Ekonomicky výhodní budou bakaláři nepokračující v dalším studiu! Ministerstvo školství se zaměří nadále zvýhodňovat školy, jejichž bakalářské studijní programy povedou studenty přímo k uplatnění na trhu práce.
  • Postižení nepřijdou zkrátka. Plánované jsou účelové finanční podpory pro studenty se specifickými nároky danými zdravotním postižením. Tuto podporu MŠMT považuje za jednu ze základních priorit a díky jednotlivým typům postižení a různé náročnosti financování navrhuje zavést soubor koeficientů, který by tyto rozdíly poměrovým způsobem charakterizoval.

A další roky?

V  roce 2013 se plánuje obohacení pravidel financování například o zapojení MŠMT do projektu Evropské komise U-Multirank (mimo jiné se zaměřuje na sběr dat od studentů VŠ), šetření úspěšnosti absolventů VŠ do pěti let po ukončení studia nebo o databázi úspěšných řešitelů středoškolských olympiád a soutěží. Celek pravidel financování se bude vyvíjet podle úspěšnosti současně navržených pravidel i pravidel z minulých let…


Citace čerpány z materiálu MŠMT - Zásady a pravidla financování veřejných vysokých škol pro rok 2012 a další

Autor článku

Markéta Zajíčková

Články ze sekce: STUDENT - NEPOUŽÍVAT