Chcete náskok před dalšími uchazeči na VŠ? Zkuste SOČ!

02.09.2011 | , Studentskefinance.cz
STUDENT - NEPOUŽÍVAT


Právě teď je nejvyšší čas začít se Středoškolskou odbornou činnosti, pokud jste to dosud neudělali. Neznáte tuto soutěž? Na jaře příštího roku proběhne její již 34. ročník a z osmnácti oborů si vybere úplně každý.

Finalisté a vítězové mají často zaručené přijetí na univerzitu bez zkoušek, body navíc v případě zkoušky nebo třeba mimořádné stipendium – a navíc si dlouho před ostatními vyzkoušejí, jaké je to psát něco podobného ročníkové či bakalářské práci.

Potřebujete stihnout uzávěrku v únoru

Práce je možné přihlašovat zpravidla od konce ledna do poloviny února, je však dobré je mít hotové a zkontrolované chvíli předem, proto je ideální se psaním končit kolem Vánoc a se sběrem podkladů ještě dříve. Školní přehlídky probíhají v období února až března, z nich jsou úspěšní kandidáti na další postup posláni do okresního, popř. rovnou krajského kola. Na každé škole panuje o SOČ různý zájem – někde se setkáte s několika pracemi v tomtéž oboru, někde budete úplně samotní a postupujete téměř automaticky, nemá-li vyučující k vaší práci nějaké výhrady.

Okresní a krajské přehlídky prací se konají v dubnu a květnu a ti nejúspěšnější se odtamtud dostanou do celorepublikového kola v polovině června. V krajských kolech už bývá konkurence vážnější a v celostátní přehlídce bývá kolem deseti až dvaceti prací na jeden obor.

Vyberte si obor, který vám sedne

Pojetí práce je na vás – může být čistě kompilační, ale preferuje se vlastní činnost, ne pouze setřídění informací z různých zdrojů. V závislosti na oboru tak můžete například vymyslet návrh budovy, řešení na zlepšení výuky na školách, postavit vlastního robota, měřit znečištění, provádět laboratorní experimenty, vymodelovat sochu, zabývat se obtížnou sociální situací některých lidí, rozdávat a vyhodnocovat dotazníky, pozorovat zvířata, vytvořit příručku o ekonomickém rozvoji pro malé podnikatele… Možnosti neberou konce, a ať už vás zajímá a napadá cokoli, zcela jistě to tematicky zapadne do některého z osmnácti oborů, jejichž seznam zde uvádíme:

  • 01. matematika a statistika
  • 02. fyzika
  • 03. chemie
  • 04. biologie
  • 05. geologie, geografie
  • 06. zdravotnictví
  • 07. zemědělství, potravinářství, lesní a vodní hospodářství
  • 08. ochrana a tvorba životního prostředí
  • 09. strojírenství, hutnictví, doprava a průmyslový design
  • 10. elektrotechnika, elektronika a telekomunikace
  • 11. stavebnictví, architektura a design interiérů
  • 12. tvorba učebních pomůcek, didaktická technologie
  • 13. ekonomika a řízení
  • 14. pedagogika, psychologie, sociologie a problematika volného času
  • 15. teorie kultury, umění a umělecké tvorby
  • 16. historie
  • 17. filozofie, politologie a ostatní humanitní a společenskovědní obory
  • 18. informatika

Jak by práce měla vypadat?

Práce by měla mít klasické části jako rozsáhlejší ročníková či bakalářská práce – výstižný název, abstrakt, úvod, metodiku, analytickou část s výsledky, diskuzi, závěr a seznam citovaných zdrojů. Co se týče obrázků či grafů, můžete je vkládat přímo do textu, nebo v práci odkazovat na připojenou obrazovou přílohu. Jednotlivé části se samozřejmě mohou lišit v závislosti na oboru, kupříkladu umělecká práce by měla mít jinou skladbu (při vytvoření vlastního uměleckého díla např. nemusí obsahovat metodiku v původním slova smyslu a analýzu výsledku) než činnost v oboru chemie (kde mohou být metodická a analytická část rozšířeny o množství podkapitol, případně mohou přibýt kapitoly navíc).

Předpokládá se, že účastníci jakožto studenti středních škol a gymnázií dosud nemají s podobnými pracemi zkušenost, a tak se k formálním nedostatkům nepřihlíží tolik jako k obsahu, ale zvládnutí této stránky není obtížné a může při rozhodování mezi dvěma obsahově zajímavými projekty zajistit vítězství.

Pokud si nejste něčím jisti, poraďte se s vyučujícím nebo se školitelem práce, pokud nějakého máte – u SOČ to není nutné, ale je výhoda mít někoho, kdo na projekt napíše posudek pro porotu a případně vám zodpoví otázky.

Práci mám. A co se bude dít na přehlídce?

Nakonec je důležitá schopnost svou práci v deseti minutách za pomoci prezentace shrnout před odbornou porotou na přehlídce (ve škole i jediný vyučující, v dalších kolech několik porotců zabývajících se oborem v praxi i výukou). Nezoufejte, že vám nejde mluvení na veřejnosti – nikdo vám nebude vyčítat zakoktání nebo neobratná slovní spojení, jen se snažte mluvit přiměřenou rychlostí a hlasitostí a vyhýbat se nespisovné řeči.

Důležité je i oblečení – u studentů nejlépe oblek, klidně z tanečních, u studentek formální šaty, sukně s halenkou či elegantní kalhoty a blůza. Není dobré se před porotou objevit v džínách, tříčvrťácích nebo minisukni, i v případě kvalitní práce to může velmi zhoršit celkový dojem. Po představení projektu vám porota bude klást otázky, ale nebojte se říci, že nevíte, ale můžete odpověď zkusit dohledat. Hlavní je sebevědomé, ale ne arogantní vystupování a dobrá připravenost.

Zdá se vám to složité? Ve skutečnosti není – když děláte něco, co vás zajímá a baví, jistě se vám podaří zpracovat pěkný projekt. A pak máte šanci nejen získat cenné zkušenosti, ale třeba se i dostat na vysněnou vysokou školu bez přijímaček. Na stránkách VŠ najdete informace o přijímání na základě výsledků ze soutěží. Zbývá už jen začít…

Autor článku

Julie Nováková  

Články ze sekce: STUDENT - NEPOUŽÍVAT