10 kroků ke zkvalitnění českého školství

06.02.2013 | , Studentskefinance.cz
STUDENT - NEPOUŽÍVAT


Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Fiala představil 10 kroků, které by měly Českou republiku dovést ke kvalitním školám a učitelům. České školství má tradičně výhodu kvalifikovaných učitelů a dobře dostupné sítě škol, ale výsledky dětí i spokojenost učitelů a rodičů v posledních letech v mezinárodním srovnání zaostávají.

Cesta ke kvalitnímu vzdělávacímu systému vede přes kvalitní učitele, méně administrativy, více času na žáky a studenty, podporu matematiky a technických předmětů a lepší podmínky pro strategický rozvoj vysokých škol,“ uvádí ministr školství Petr Fiala. Ministerstvo si je vědomo, že školství je oblast, ve které se všechny změny musejí dělat citlivě a po diskusi s dotčenými skupinami. Takovým způsobem vzniklo 2x5 kroků ke kvalitnímu vzdělávání.

Pro zajištění rovných šancí na vzdělání dětí ve všech koutech ČR je potřeba nastavit systém rovnoměrného rozdělování peněz do školství. „Naším cílem je dosáhnout toho, aby státní příspěvky na žáka byly stejné v Plzni i v Ostravě. V současné době tomu tak není a výsledkem jsou zvětšující se rozdíly v podmínkách pro výuku i ve výsledcích žáků v jednotlivých krajích,“ říká ministr Fiala a doplňuje, že již byla zahájena intenzivní jednání o změnách v systému financování regionálního školství. Stejně tak chybí ucelený systém záruk vzdělávacích příležitostí pro znevýhodněné, talentované a děti jiných národností a etnik.

Každý z nás má specifické schopnosti a škola by mu měla dát prostor je rozvinout,“ popisuje Fiala. K uplatnění v životě i na pracovním trhu by mělo dětem a mladým lidem pomoct kvalitní vzdělání, ať už se rozhodnou pro střední odborné učiliště nebo víceleté gymnázium. Abychom obstáli v mezinárodní konkurenci, potřebujeme vzdělané a odborně vybavené lidi. Proto je jednou z priorit ministerstva posílení zájmu o matematiku a technické obory. Právě do této oblasti budou letos směřovat téměř 2 miliardy korun z evropských fondů. Budou například vybaveny školní učebny, laboratoře a kabinety pro přírodovědné a odborné předměty. Začne také pilotní ověření úzké spolupráce škol a firem, které se zaměří na tzv. duální vzdělávání, kdy teoretická výuka probíhá ve škole a praktická část přímo ve firmách, které disponují kvalitním a moderním vybavením.

Společně s pracovní skupinou odborníků ministerstvo dále pracuje na přípravě státní maturitní zkoušky po roce 2015 i na jejím ekvivalentu - standardizované učňovské zkoušce.

Učitelé a ředitelé se ve své práci potýkají s velkou mírou byrokracie a papírování. Další opatření by proto mělo školám pomoci snížit administrativní zátěž. „Učitel by měl mít více času na výuku a méně času trávit administrativou,“ vysvětluje Fiala. Na počátku letošního roku byly zahájeny práce na analýze, která povede k odstranění duplicit a zpřehlednění všech nařízení a vyhlášek, kterými se školská zařízení v současnosti řídí.

PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, ZÁKLADNÍ A STŘEDNÍ ŠKOLSTVÍ

1. STEJNÁ KVALITA VÝUKY PRO VŠECHNY DĚTI

  • Zamezit rostoucím rozdílům mezi kraji a školami v podmínkách dětí pro výuku a změnit systém financování mateřských, základních a středních škol zavedením jednotného státního příspěvku „normativu“, který bude pro každé dítě stejný.
  • Zároveň ale podpořit školy v malých obcích, protože plní také sociální a kulturní funkce v životě a historii obce, a dát tak šanci i dětem z malých obcí najít v životě dobré uplatnění.
  • Podporovat individuální přístup ke každému dítěti (pracovat s talentovanými i s neúspěšnými dětmi a s dětmi se speciálními potřebami).

2. VĚTŠÍ ZÁJEM DĚTÍ O MATEMATIKU A TECHNICKÉ OBORY

  • Motivovat děti k zájmu o přírodovědné a technické obory již od předškolních let.
  • Podpořit materiální vybavení učeben pro polytechnické vzdělávání.
  • Posílit kvalitu technického a učňovského vzdělávání ve spolupráci s firmami a daňově zvýhodnit zaměstnavatele, kteří se podílejí na vzdělávání.

3. STÁT MUSÍ ŠKOLÁM POMÁHAT, NE JE JEN HLÍDAT

  • Vytvořit školám podmínky, aby mohly efektivně učit (nabídnout mateřským a základním školám modelové školní vzdělávací programy jako příklady dobré praxe, rozvinout rámcový vzdělávací program a jasně formulovat očekávání státu týkající se míry znalostí dětí v tzv. standardech).
  • Kvalitně připravit maturitní zkoušky.

4. UČITEL JAKO RESPEKTOVANÉ A CENĚNÉ POVOLÁNÍ

  • Dát učitelům perspektivu a posílit jejich postavení ve společnosti zavedením karierního systému, který jim nabídne cesty k profesnímu růstu.

5. MÉNĚ BYROKRACIE, VÍCE ČASU NA VÝUKU

  • Snížit administrativní zátěž ředitelů škol prostřednictvím revize podzákonných norem.

Již několik měsíců vede ministerstvo velice intenzivní dialog s reprezentacemi vysokých škol nad změnami, které mají za cíl zvýšit kvalitu terciárního vzdělávaní tím, že stát vytvoří vysokým školám podmínky jasně se profilovat a nastavit si standardy pro tři typy studijních programů: profesní, akademické nebo výzkumné. Veřejné vysoké školy by také díky novému způsobu financování měly získat větší jistotu ve střednědobém strategickém plánování.

Na počátku letošního roku zahájilo MŠMT veřejnou diskusi k přípravě dokumentu Strategie 2020, který by měl zastřešit všechny plánované kroky a navíc jasně určit směr, kterým by se vzdělávání v České republice mělo do budoucna ubírat.

Všechny tyto kroky nedokážeme učinit sami. Věřím však, že je zájmem všech podílet se na změnách, které povedou ke kvalitnímu českému školství,“ uzavřel Petr Fiala.

VYSOKÉ ŠKOLSTVÍ

1. PROFILACE VYSOKÝCH ŠKOL

  • Podporovat diverzifikaci systému vysokých škol, díky které školy získají možnost strategicky se profilovat a vytvářet profesně, akademicky, popř. výzkumně orientované studijní programy.
  • Nastavit jasné standardy pro jednotlivé profily studijních programů.

2. PÉČE O KVALITU VZDĚLÁVÁNÍ

  • Hodnocení kvality vzdělávacích a výzkumných aktivit musí být přirozenou součástí vysokoškolského prostředí.
  • V návaznosti na zavedení systému hodnocení kvality vysokých škol umožnit institucionální akreditaci a ustanovit akreditační komisi jako samostatný správní úřad zodpovědný za dohled nad dodržováním standardů a rozhodování o udělení akreditace.

3. PODPORA SPOLUPRÁCE A INTEGRACE ŠKOL

  • Usnadnit spolupráci veřejných vysokých škol (i veřejných výzkumných institucí) formou konsorcií v oblastech společných zájmů.
  • Vytvářet podmínky pro integraci mezi soukromými nebo veřejnými vysokými školami.

4. AUTONOMIE A OTEVŘENOST VYSOKÝCH ŠKOL

  • Zlepšit podmínky pro větší zastoupení zahraničních studentů.
  • Otevřít vysoké školy pedagogům ze zahraničí a z praxe.
  • Upravit postavení vysokoškolských profesorů.

5. STABILITA A ROZVOJ VYSOKÝCH ŠKOL

  • Dát vysokým školám možnost střednědobého strategického plánování a rozvoje zavedením tzv. kontraktového financování.

Autor článku

Redakce

Články ze sekce: STUDENT - NEPOUŽÍVAT