Chcete uspět u pracovního pohovoru?

25.09.2013 | , Finance.cz
STUDENT


Právě si začínáte shánět práci, životopis a motivační dopis již máte napsaný a rádi byste si ještě připravili vhodné odpovědi i na ty nejzáludnější otázky u pracovních pohovorů? Přečtěte si, na co se u přijímacího pohovoru zaměřit.

O získání práce nerozhoduje pouze dosažené vzdělání či nabytá praxe, ale také dostatečné znalosti o společnosti, ve které byste chtěli pracovat či chování a vhodně formulované odpovědi u přijímacího pohovoru. Připravili jsme pro vás tedy všechny důležité informace zaměřené na přípravu k pracovnímu pohovoru.

Jak se na pohovor připravit

Abyste potencionálního zaměstnavatele oslovili, měli byste na pohovor rozhodně přijít včas, chovat se za všech okolností přirozeně a nenuceně a být připraveni vhodně odpovědět na jakoukoli otázku. Rozhodně také nelze podcenit správné oblečení. Např. kraťasy nejsou vhodné ani v létě - Pohovor v létě: Zapomeňte na kraťasy, tílka a minisukně.

V rámci každého pohovoru si pečlivě získejte veškeré relevantní informace o zaměstnavateli, jeho historii vývoje, počet zaměstnanců, směřování, dynamice růstu, budoucímu vývoji. Vyhrál zaměstnavatel nějakou cenu? Vystupuje někdy v rámci veřejného života? Dobrou přípravou získáte náskok vůči ostatním potencionálním kandidátům.

Čtěte také:
Obsahové i formální nedostatky v životopise se vám můžou vymstít
Jak napsat motivační dopis?

Na co se soustředit u přijímacího pohovoru:

  • seznamte se dobře s firmou, oblastí a pozicí, o niž se zajímáte
  • zapamatujte si alespoň příjmení a pozici zástupce firmy (personální agentury), se kterým se máte sejít
  • oblečte se profesionálně a ujistěte se, že jste dobře upraven(a)
  • vezměte si k pohovoru kopii vašeho životopisu
  • k pohovoru se dostavte v předstihu 5 - 10 minut a v případě zpoždění zavolejte a sdělte, kdy se dostavíte
  • při pozdravu stiskněte pevně ruku, usmívejte se a udržujte kontakt očima
  • v průběhu pohovoru si na nikoho nehrajte, buďte přirození, přátelští a usmívejte se
  • snažte se, aby vaše odpovědi byly co nejpřesnější, ale nikterak strojené (nemá cenu učit se odpovědi na modelové otázky při pohovoru nazpaměť, trochu si je promyslet ovšem na škodu není)
  • prostřednictvím vašich odpovědí a pozitivního přístupu projevte upřímný zájem o nabízenou pozici
  • o vaši profesní minulosti i zaměstnavatelích hovořte pouze pozitivně
  • délka vašich odpovědi by neměla být kratší půl minuty a přesahovat 2 minuty
  • pozorně naslouchejte, co vám zaměstnavatel sděluje o firmě a o pozici samotné a nikdy nesklouzávejte k bezduchému přikyvování
  • povšimněte si atmosféry, která je ve firmě; snáze se potom rozhodnete, zda byste se cítil spokojen s prací v daných podmínkách
  • na konci pohovoru mějte připraven jeden či dva smysluplné dotazy pro zaměstnavatele k pozici nebo firmě; to naznačuje váš zájem o místo
  • netrvejte na sdělení výše platu; je všeobecně lépe vyčkat okamžiku, kdy se zaměstnavatel sám zmíní

Které dotazy padají při pohovoru nejčastěji

Pohovor ve firmě může být veden různými způsoby. V jeho úvodu vám zástupce firmy pravděpodobně poděkuje za váš zájem o danou společnost a pozici, projeví potěšení se s vámi setkat či se vás může zeptat, jakou jste měli cestu. Pak se většinou hovoří o vašich personálních údajích (bydlišti, rodině apod.). V další fázi dojde na vzdělání, praxi a budoucí kariéru. Abyste měli bližší představu o konkrétních otázkách, které při vašem pohovoru mohou zaznít, připravili jsme pro vás seznam nejčastěji pokládaných otázek.


Otázky zaměřené na motivaci

  • Proč máte zájem o vypsanou pozici? Proč jste se rozhodl(a) zareagovat na náš inzerát?
  • Co myslíte, že nám můžete nabídnout?
  • Co očekáváte od práce, o kterou se ucházíte?

Otázky zaměřené na poslední zaměstnání

  • Proč odcházíte z předchozího zaměstnání?
  • Co Vás v posledním zaměstnání nejvíce bavilo nebo naopak štvalo?
  • Jak vypadal typický den ve Vašem posledním zaměstnání?
  • Za co jste byl(a) kritizován(a)?
  • Jak jste na kritiku zareagoval(a)?
  • Co bylo ve Vašem posledním zaměstnání nejsložitější?
  • Co bylo nejjednodušší?

Otázky zaměřené na nového zaměstnavatele

  • Co víte o naší společnosti, našich produktech a službách?
  • Jaké vlastnosti by měl mít Váš nadřízený?
  • Jaké jsou Vaše představy o výši platu?
  • Kdy k nám můžete nastoupit?

Otázky zaměřené na Vaše znalosti a zkušenosti

  • Jaké jsou Vaše silné a slabé stránky?
  • Které dobré a špatné vlastnosti máte?
  • Upřednostňujete práci v týmu nebo samostatnou práci? Jste týmovým hráčem?
  • Jaký druh práce Vás nejvíce uspokojuje?
  • Jak hodnotíte Vaši schopnost delegovat úkoly?
  • Jste odolný(á) vůči stresu?
  • Jakým způsobem si zvyšujete Vaši profesní kvalifikaci?
  • Jaký byl Váš nejoblíbenější předmět ve škole? Jaký byl naopak Váš nejméně oblíbený?

Otázky zaměřené na Vaši budoucí kariéru

  • Jak si představujete Vaši budoucí kariéru?
  • Popište, jak si představujete Vaše ideální zaměstnání?
  • Kde se vidíte za dva roky?
  • Kde se vidíte za pět let?
  • Nemáte v úmyslu jít opět studovat (doktorandské studium, jiná vysoká škola,…)?
  • Jak dlouho byste chtěl(a) pracovat pro naši společnost?
  • Jak ovlivňuje rodina Vaši kariéru?
  • Čeho chcete v kariéře dosáhnout?

Na co odpovídat nemusíte

  • Chodíte pravidelně do kostela?
  • Jaká je Vaše politická orientace?

Jaký dostanu plat?

Pohovor je ve většině společností ukončen diskusí o výši platu a výhodách, které svým zaměstnancům firma poskytuje. I když na vašem požadavku nemusí záležet, otázka "kolik by jste si představoval/-la" zcela jistě zazní. Nejvhodnější je formulovat platové požadavky pomocí otevírací nabídky. Jde o mírně nadsazenou sumu, která lehce překračuje optimální výši platu. Více se dočtete v článku Jak blufovat při vyjednávání platu.

Před rozloučením očekávejte informaci, kdy a jakou formou vám firma dá vědět, zda jste byli přijati. Pokud vám tuto informaci nesdělí, příjemnou formou si ji vyžádejte.

Jak se chovat v nové práci

Po nástupu do nového zaměstnání je důležité se chovat takovým způsobem, aby vás pracovní kolektiv přijal. Na začátku se snažte vystupovat iniciativně avšak zároveň skromně a nebojte se poprosit kolegy o radu. Pokud se k vám budou zpočátku někteří kolegové chovat navenek nepřátelsky, neberte to jako vyhlášení války. Většinou je to způsobeno tím, že vás kolektiv nezná a tak čeká, až vás pozná lépe.

Ihned po nástupu se s vaším vedoucím domluvte na přesně vymezených úkolech a vašich kompetencích. Tento krok zamezí tomu, aby vám nějaký nepoctivý spolupracovních později nemohl zadávat úkoly, za které je zodpovědný pouze on. Všechny pracovní postupy si nechte detailně vysvětlit a zezačátku se rozhodně nebojte vracet již k vysvětleným procesům. Vedení společnosti je na vaše otázky připraveno a v prvních pár měsících se vám bude plně věnovat.

Nedoporučujeme vám klást si na sebe hned po nástupu do nové práce příliš vysoké požadavky. Může se totiž stát, že vás kolegové začnou brát jako suveréna a začnou vám vytýkat i tu sebemenší chybičku. Také se zezačátku vyvarujte rychlých a zbrklých rozhodnutí či činností, které jste předem neprokonzultovali se svými kolegy či s nadřízenými.

Štítky:

Autor článku

Redakce


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: STUDENT