Benzín zase zdražil. Kdy bude levnější?

29.08.2012 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Cena benzínu na některých čerpacích stanicích dosáhla psychologické hodnoty 40 korun za litr. Průměrná cena litru Naturalu 95 se poslední srpnový týden pohybuje kolem 38 korun. Proč benzín zdražil? Kdy se dočkáme jeho zlevnění?

Na začátku letních prázdnin potěšila řidiče zpráva, že benzín i nafta zlevnily a litr Naturalu 95 se prodával v průměru za 36 korun. Na konci léta ale musíme sáhnout hlouběji do kapsy. Na některých čerpacích stanicích se cena litru benzínu minulý týden přehoupla lehce přes 40 korun, aby však v zápětí klesla na „baťovských“ 39,90. Takovou cenu nabízí u klíčových českých dálnic významné společnosti, jako je Agip, Benzina, Shell nebo OMV.

Proč benzín zdražil?

Do ceny benzínu se promítá řada faktorů: cena ropy, rafinérské marže, kurz koruny vůči americkému dolaru, marže distributorů i daňová politika státu. „Cena ropy Brent se v posledních měsících pohybovala v rozmezí 100 až 120 dolarů za barel při kurzu 17 až 20 korun za dolar. V minulosti bylo obvyklé, že vývoj ceny dolaru a ceny ropy šly proti sobě, a tak se oba vlivy ve výsledné ceně vzájemně kompenzovaly a my jsme si zvykli na cenu benzínu kolem 35 korun za litr,“ uvedl Ivan Souček, analytik společnosti ENA.

V posledních týdnech se však pohyb obou vlivů dostal do stejného směru, a tak můžeme pozorovat postupný nárůst cen benzínu až k 40 korunám za litr,“ dodal Souček s tím, že benzín zdražuje i v zahraničí. Cena benzínu na čerpacích stanicích v Itálii poprvé překročila úroveň 2 eura za litr.

Svoji roli ale hraje i mezinárodní situace – zejména politická nejistota v oblasti Blízkého východu. „Ta tlačí nahoru cenu ropy. Ve prospěch nižších cen by ale mohlo hrát posílení koruny v posledních dnech. To se však zatím v cenách pohonných hmot neprojevilo,“ uvedl Zdeněk Hrdlička, analytik PwC ČR.

Marže nejsou vysoké

Do ceny motorových paliv se promítají i tzv. rafinérské marže. Ty v období hospodářské krize poklesly pod únosnou mez, což je patrné z veřejně dostupných výročních zpráv jednotlivých rafinérských společností. „Odvětví zpracování ropy bylo od roku 2010 ztrátové. Tato situace není dlouhodobě udržitelná a je pochopitelné, že možnost přežití rafinérského sektoru bude dáno možností rozumného navýšení cen ropných produktů,“ vysvětlil Souček.

ceně benzínu i nafty je třeba připočítat také marže distributorů, které jsou ovlivňovány především poptávkou po motorových palivech a konkurencí mezi jednotlivými distributory. Rakouská asociace ropného průmyslu publikovala ve své ročence úroveň distribučních marží v roce 2010 ve výši 7 až 8 euro centů za litr s tím, že takto nízká marže není dlouhodobě udržitelná. „V ČR je přijatelná rafinérská marže považována za 2 až 3 koruny za litr, ale v posledních dvou letech se u řádně provozovaných sítí čerpacích stanic pohybovala kolem 1 až dvou korun za litr,“ dodal Souček.

Zachrání řidiče konec prázdnin?

Dobrou zprávou je, že česká koruna aktuálně posiluje. „O pár desítek haléřů dolů může dostat benzín konec prázdnin a pokračující posilování koruny. Napjatá situace v Íránu či v Sýrii se ale tak rychle nevyřeší. Naopak dopad letošní sezóny hurikánů v Americe by měl být pro motoristy příznivý. Očekává se spíše podprůměrný rok,“ předpokládá Hrdlička. Ceny benzínu by mohla pozitivně ovlivnit i daňová politika státu, resp. snižování spotřební daně. „Na toto téma vyšla zajímavá úvaha v časopise Petrol, která připouští možnost snížení spotřební daně a zajištění původně plánovaného výnosu státu (rozpočtové příjmy) z prodeje pohonných hmot s ohledem na dodatečný výnos z daně přidané hodnoty, která je odvislá od cenové absolutní výše,“ uvedl Souček.

Při realizaci stejného objemu prodejů by tak mohl být státní příjem o několik miliard vyšší s ohledem na původně plánované podstatně nižší ceny motorových paliv v letošním roce. To by mohlo umožnit realizovat požadavek snížení spotřební daně a udržení cen motorových paliv pod magickou hranicí 40 korun za litr i při dosažení rozumných marží výrobců a distributorů, které jsou nezbytné pro střednědobou udržitelnost jejich podnikání.

Vývoj ceny benzínu a nafty

phm_2012_08.jpg 

Zdroj: CCS

Autor článku

Jana Poncarová

Jana Poncarová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU