V čem by měla nastat změna
Původně bylo v plánu zavést u všeho kromě sedmi základních potravin daň z přidané hodnoty ve výši 20%, objevily se však takové protesty, že vláda začala od svého nekompromisního návrhu ustupovat. Momentálně existuje několik možných modelů, mezi které patří například zavedení jednotného DPH 14% u věcí, které dříve byly na 10%, DPH 17%, či 20% DPH avšak s více výjimkami, než jsou jen původně plánované základní potraviny.
Výjimečné pozornosti se v souvislosti s DPH dostalo knihám, kterých by se navýšení mělo také týkat. Petice, která se zpočátku zdála být zbytečnou, už nese více než sto tisíc podpisů a má i podporu prezidenta, a i kdyby byla nakonec k ničemu, alespoň způsobila rozruch a vládu navedla k dalšímu projednávání. Podporu můžete vyjádřit vyplněním podpisového formuláře zde: http://www.sckn.cz/index.php?p=vyzva#formular.
Propad na dno Evropy?
Člověk nemusí být žádným zkušeným odborníkem k tomu, aby si v hlavě dal dohromady, co další zdražení tiskovin přinese. Množí se stížnosti na úroveň vzdělanosti v naší zemi, děti (ale samozřejmě i dospělí) málo čtou a jejich vyjadřovací schopnosti jsou rok od roku horší. Proběhlo už množství mediálních akcí, které se všemožně snaží čtení mezi dětmi zpopularizovat a dostat je od televize a počítačů ke knížce. A my teď dětem a nejen jim chceme přístup ke čtení ještě ztížit?
Ve většině vyspělých evropských zemí je DPH na knihy výrazně nižší, mezi 5-6%, v Irsku a Velké Británii je sazba DPH pro knihy 0%. Pokud bychom DPH zvýšili, zařadili bychom se tak po bok Bulharska, Albánie, Ukrajiny a Běloruska. To nejspíš nebudou ty ideální země, kterým jsme se chtěli vstupem do EU přiblížit. Stačí si vyrazit do nějakého ze „západních“ knihkupectví a ihned uvidíte, že cena knížek není v porovnání s cenou základních potravin v dané zemi nijak přemrštěná, a kdo si může dovolit jíst, většinou má i prostředky na to číst.
Ani dnes to není růžové
Ačkoli v současnosti knihy spadají do kategorie zboží se sníženým DPH, tj. 10%, nejsou zrovna nejlevnější a nemůže si je zdaleka pořídit každý, i při takto nízkém DPH jsou ceny neúnosně vysoké. Za malou, tenkou knihu z obyčejného papíru bez barevných ilustrací dnes v běžném knihkupectví zaplatíte okolo tří set korun. Jde-li o něco silnější, je nutné připravit rovnou pětistovku. Tahle cena rozhodně nedovolí každému koupit si všechny knížky, které by rád četl. Samozřejmě si lze knížku půjčit v knihovně nebo od kamaráda, některé však člověk jednoduše potřebuje nebo chce mít doma a sám pro sebe. Navíc, i knihovny budou muset při nákupech zaplatit více a rozhodně si nebudou moci dovolit svým návštěvníků nabídnout vše, o co bude zájem.
Kniha odedávna patří mezi oblíbené dárky, které nikdy neurazí, a považuje se tak nějak za samozřejmost. Peněz utracených v knihkupectví nám není tolik líto, vkládáme je přece do hodnot ušlechtilejších než je móda či prostoduché zabíjení času nesmysly. V knihách je moudrost a podvědomě čtení všichni zařazujeme k zábavě „na úrovni“.
Pohroma pro studenty
Problém by mohl nastat hlavně v tom, že některé knihy se ani nevydají, pro nakladatele to jednoduše přestane být výhodné. To platí především pro odborné texty a učebnice, které se nevydávají tak masově jako některá beletrie. Pokud vysoká škola nevydává vlastní skripta, která jsou obecně levnější než knihy, avšak také nejsou zadarmo, může pro některé studenty nastat další problém. Učebnice jsou celkově dražší než běžné laické čtivo, jejich další zdražení by se tak mohlo pro některé studenty stát neúnosným. Studenti středních škol navíc většinou nemají možnost využití školní knihovny, která by měla dostatek výtisků dané učebnice, knížky potřebují mít u sebe jak doma, tak při výuce a jiná možnost než je koupit, neexistuje.
A tak se ještě rozšíří skenování a kopírování učebnic a jejich nelegální šíření po internetu. Ovšem, zkuste si, kolik osmisetstránkových knih vy a váš skener zvládnete…. Někteří knihkupci tvrdí, že pokud je člověk ke čtení vychován a je zvyklý knihy kupovat, bude nakupovat dál bez ohledu na cenu, která se podle nich stejně nezvedne tak dramaticky, jak se zákazníci tváří. Na tom možná něco bude, aby se ale nepřepočítali - čeho je moc, toho je zkrátka příliš.