Na jejich stálém hořekování je dost pravdy, jenže kdo má něco ušetřit a odpírat si, když kolem je tak obrovská nabídka zboží i služeb, navíc v situaci, kdy se nás obchodníci snaží manipulovat abychom jim dávali stále více peněz?
Babičkám se to šetřilo, když neměly za co utrácet. Udržet svoje touhy v dnešní době na uzdě je nadlidský výkon, a pokud člověk chce ušetřit alespoň něco, vyplatí se u nakupování přemýslet a nenechat se napálit lidmi, kteří se snaží vydělat na naší hlouposti.
Sleva bez slevy
Už delší dobu, zvláště kolem období výprodejů, se média plní informacemi o falešných slevách v obchodech. Ať už jde o potraviny nebo oblečení, barevně zvýrazněné cenovky se nás snaží přesvědčit, že práve teď je ta pravá chvíle koupit onu věc, nikdy už totiž nebude výhodnější. A právě díky tomu má téměř každý doma nepotřebné věci, nebo kupuje nadbytek jídla, které se pak zbytečně kazí v lednici.
Přemýšlet se vyplatí i při nakupování voucherů na slevových portálech, nemálo lidem už doma zůstal ležet slevový poukaz, který někdo nestihl uplatnit v daném termínu. Nemá cenu nechat se zmanipulovat letáky a akčními nabídkami, které ve skutečnosti nejsou akční. Lepší je ceny sledovat průběžně, nákupy předem pánovat a nekupovat věci jen proto, že jsou údajně zlevněné.
Předražené nic
Vůbec nejhorším trikem obchodníků je prodat lidem něco, co má nízkou nebo zanedbatelnou cenu, za cenu mnohonásobně vyšší a vnutit jim pocit, že kupují něco výjimečného. Mluvíme o předražené kávě v kelímku, který je v očích některých známkou toho, že je člověk na úrovni. Jde také o předpečené pečivo, které je v všech obchodech stejné (do obchodních řetězců je dodáváno stejnými firmami v mražené podobě), ale v některých pekařstvích ho prodávají za trojnásobnou cenu s tím, že se jedná o něco výjimečného, za co se vyplatí utrácet. Dále můžeme jmenovat třeba lifestylové časopisy, které na svých stránkách nepřináší vlastně vůbec nic nového a nebo nic, co by se nedalo přečíst na internetu, nebo značkovou kosmetiku a prádlo, přestože lze sehnat zboží srovnatelné kvality i bez značek.
Propagátoři zdravé výživy a bio potravin se v nás snaží vyvolat strach, že nebudeme-li kupovat jejich zboží, které je dražší než to běžné, výrazně tak uškodíme svému zdraví. Internetem oblétlo již několik případů, kdy si důvěřiví lidé koupili na farmářských trzích falešné produkty biologického zemědělství za přemrštěné ceny.
Zbytečnosti za velké peníze
Napadlo vás někdy si vypočítat, na kolik korun měsíčně/ročně vás vyjdou vaše drobné neřesti a radosti? Už ani nemáte pocit viny při jejich pořizování, ačkoli jste si jejich zbytečnosti vědomi. Všeobecná masáž médií nás donutila přistupovat k nim tak, že „si přece každý zaslouží utrácet své peníze za vlastní potěšení“.
Káva na cestě z práce za 40 korun 3x týdně, to máme kolem sešti tisíc korun ročně – možná už by se vyplatilo od tohoto zvyku upustit, i za tuto cenu je totiž nápoj předražený a vyplatí se uvařit si ho doma. Nemůžete si párkrát do týdne odpustit večeři v restauraci? I to je luxus, za který si připlatíte, ať už jíte v lepším podniku nebo v rychlém občerstvení. Konzumace připraveného jídla se z dlouhodobého hlediska nevyplatí a nemáte kontrolu nad tím, co přesně se skrývá v pokrmech, které vkládáte do úst.
Hodně peněz spolknou i kosmetické služby-zbytečně. Stejně kvalitní pedikúru jako v salonu si lze udělat doma a to téměř zadarmo, stačí koupit obyčejnou pemzu a mastný tělový krém. Za letní sezonu vynecháním této procedury můžete ušetřit až dva a půl tisíce korun. Pokud mají dámy zdravé nehty na rukou, není důvod proč chodit na drahou modelaci nehtů gelových. Ty navíc pomalu ale jistě vychází z módy. Cigarety a alkohol jsou ohledně útraty jedna velká kapitola sama pro sebe.
Je nutné mít na paměti, že obchodníkům nejde o naše blaho, ale hlavně o zisk a proto použijí veškeré možné prostředky aby nás donutili jejich zboží zakoupit. Odolat jejich svodům je těžké, někdy na obranu stačí jen troška zdravého rozumu – jen ho použít.