Prodejte své know-how
Na trhu práce se střetává nabídka (lidé) s poptávkou po práci (firmy). Je důležité umět nejen nabídnout, to co umíte, ale hlavně vědět JAK prodat své znalosti, dovednosti a zkušenosti. Svému potencionálnímu zaměstnavateli prezentujete sami sebe a k tomu patří nejen dobře zpracovaný životopis, ale i motivační dopis. Právě ten mnoho lidí podceňuje a nepřikládá mu velkou váhu při výběrovém řízení. Jenže kolikrát to může být právě průvodní dopis, který rozhodne o tom, zda se účastníte prvního kola pohovoru nebo ne.
Motivační dopis ve dvou větách
Proč se vlastně píše motivační dopis a nestačí zaslat pouze životopis? Odpověď se nabízí ve
dvou větách:
„Motivační dopis říká potencionálnímu zaměstnavateli, proč právě vy byste měli být přijatí na
danou pozici.“
Je to prostor rozsahu A4, kde můžete vypíchnout vaše přednosti, profesionalitu, kreativitu a dát personalistům přesně to, co chtějí. Jedno pravidlo – vždy přizpůsobujte motivační dopis dané pozici – s jedním univerzálním neuspějete, navíc zkušení HR pracovníci jej lehce poznají. Určitě je však dobré mít určitou „kostru“, ale vždy je důležité motivační dopis poupravit a přizpůsobit jej pozici, na kterou se hlásíte.
Jak by měl vypadat správný motivační dopis?
- Maximální délka by neměla přesáhnout jednu stránku
- Text by se měl pro přehlednost členit do odstavců
- Obsah by měl být strukturován maximálně do čtyř odstavců
- Na úvod se píše vždy oslovení – Dobrý den…, Vážený/á…
- Na konci je pozdrav s rozloučením– S přáním krásného dne …
- Na závěr můžete celý text zarovnat do bloku
- Do záhlaví nebo zápatí napište svoje jméno a kontaktní údaje (e-mail, telefon)
- Soubor převeďte VŽDY do formátu PDF
Obsah jednotlivých odstavců motivačního dopisu
1. První odstavec
Cílem je specifikovat, proč o danou práci žádáte, kde jste se o volném pracovním místě
dozvěděli.
„…jsem studentka/absolventka střední/vysoké školy, reaguji na Váš inzerát na pozici abc ze
stránek xy.cz.
2. Druhý odstavec
Tento paragraf je určený pro představení vašich schopností, dovedností. Podívejte se, které jsou požadovány zaměstnavatelem a ty vždy zmiňte. Pokud v něčem vynikáte nebo vlastníte certifikát, rozhodně není na škodu tento fakt zmínit. Uveďte, jaká byla vaše poslední pracovní pozice a jak jste se k ní dopracovali.
3. Třetí odstavec
V předposledním odstavci vysvětlujete, proč se ucházíte o dané místo a co společnosti jako nový člen jejich týmů přinesete. Ať už se jedná o uplatnění teoretických znalostí v praxi, učení se novému nebo rozšiřování stávajících dovedností a schopností.
4. Čtvrtý odstavec
V poslední části by mělo být rozloučení a podpis
Těším se na osobní setkání/ S přáním hezkého dne/ Přeji hezký den
S pozdravem
Jméno Příjmení
Tip na závěr
I když je motivační (nebo také průvodní dopis) vyžadován asi v 90 % případů, přesto se najdou i takové inzeráty, kde jej zaměstnavatelé přímo nevyžadují – avšak i v takových případech jej určitě zašlete. Získáte konkurenční výhodu oproti ostatním, kteří zašlou „jen“ požadovaný životopis. Dalším faktem je, že i když není motivační dopis uveden mezi požadovanými dokumenty, většina zaměstnavatelů a personalistů (na základě mých osobních zkušeností) považují za samozřejmé, že jej zašlete.