Vyplývá to z rozsáhlé syndikované studie TRU společnosti TNS AISA, která mapuje dnešní generaci mladých (ve věku 12 - 26 let) z hlediska jejich online chování, volného času, životních postojů nebo idolů, ke kterým vzhlíží. Tato studie je vydávána v rámci TRU Insights Program, který pokrývá přes 40 zemí světa a ve svých strategiích ho zohledňují společnosti jako CocaCola, MTV, T-mobile nebo Kofola.
Bezstarostnost je pryč, doba si to žádá
Výsledky aktuální studie ukázaly, že se ekonomická krize nedotýká pouze dospělých, ale její důsledky si uvědomují také mladí. Současná „špatná" ekonomická nálada způsobila, že mladí lidé již nejsou tak bezstarostní, jak se na první pohled může zdát. Mnoho teenagerů například připouští, že se stresují tím, na jakou vysokou školu mají jít studovat a jaké si následně vybrat zaměstnání. Dobře si uvědomují, že cesta k penězům a budoucímu postavení ve společnosti není snadná. Častěji také přemýšlí o tom, za co utratí získané peníze.
„Ukazuje se, že dnešní mladí to mají v hlavě srovnané. Řeč je o těch starších, kteří další studium vyměnili za pravidelný pracovní proces. Ti považují za úspěch často to, že budou mít jistý a do určité míry pohodlný život: budou mít kde bydlet a dokážou zabezpečit svou rodinu, díky příjmům z práce v jejich oboru. Bohužel ale ani tomuto „obyčejnému úspěchu" dnešní doba vždy nepřeje a mladí jsou netrpěliví. S tím souvisí i to, že velké téma pro mladé lidi jsou dnes i půjčky," říká Eva Králová, hlavní autorka studie TRU, TNS AISA.
Co je IN a co už na cestě k OUT?
Jedinou jistotou u dnešních mladých je to, že brzy přijde změna. Jenže jaká? Buďme upřímní, přesně vymezit to, co skutečně letí, není snadné. Názory a preference mladých lidí se neustále mění a nezasvěcení nemají šanci se orientovat. Profil na Facebooku je pro ně stejnou samozřejmostí, jako vlastnictví mobilního telefonu. Například „dotykáče", který vlastní už více než polovina mladých. Je pro ně symbolem statusu i bránou do světa online.
Nebo třeba Facebook... Již není jen místem pro chatování, ale stále více mladých lidí ho využívá spíš jako informační médium. Funguje i jako sdílený elektronický diář, který kromě upozornění na narozeniny přítele ukáže, co zrovna dělá nebo kde se bude slavit. Jenže - a v tom je právě háček - mladí lidé tam tráví víc času, než by sami chtěli. A ne vždy je to pro ně jen zábava. Odtud je už jen malý krůček k povinnosti ... a k rodící se ambivalenci. I s tím je třeba v blízké budoucnosti počítat.
S kým se mladí ztotožňují?
Vzory mladých se neustále mění. Možná je to dáno tím, že ještě přesně neví, jakou cestou se vydat. Když se jich například zeptáte, koho obdivují, tak často váhají a uvádí známé zahraniční zpěváky a herce, kteří svým věkem atakují padesátku a neodpovídají tak ani jejich představám o idolu mladých. Z toho také vyplývá, že se s nimi často nijak neztotožňují.
Zatímco loni hudební skupina Nightwork se svými „Tepláky" způsobila davové šílenství, letos letí například Lukáš Pavlásek. Ten je pro mladé typickým prototypem „nezávisláka", který dělá prostě to, co ho baví. Ze studie TRU vyplývá, že stále více teenagerů vyhledává uznání dospělých, které je pro ně pak důležité i při dalším rozhodování. V dnešní nelehké době zkrátka potřebují mít o co se opřít.