Za ostrahu větší přivýdělek i netradiční firemní benefity
Zvýšenou poptávku po brigádnících hlásí například bezpečnostní agentury. „V předvánočním období musíme zvedat naše personální kapacity až o 30 %, abychom vykryli množství našich zakázek. Brigádníky hledáme hlavně na hlídání skladů a obchodů, máme desítky volných míst po celé republice, na které přijímáme muže i ženy. Před svátky a během nich zároveň navyšujeme výdělky, maximum je 135 korun na hodinu. Pro zaměstnance na plný úvazek máme také netradiční firemní benefity, například patnáctiprocentní slevu na nákup auta,“ říká Jan Peroutka z bezpečnostní agentury Securitas.
Stovky flexibilních míst v restauracích
Nápor v předvánočním období je očekáván také v gastronomii. Lídr rychlého občerstvení v Česku, McDonald´s, potvrzuje velkou nabídku nejen brigádnických míst. „V tuto chvíli nabízíme řádově stovky pozic v restauracích po celém Česku. Naše vysoká poptávka po zaměstnancích a brigádnících je dána tím, že nabízíme flexibilní systém směn, které jsou často i na zkrácený úvazek. To vyhovuje například studentům nebo maminkám na rodičovské dovolené, které si potřebují vydělat, ale i přizpůsobit si pracovní dobu dle svých možností,“ říká tisková mluvčí společnosti McDonald´s Zuzana Svobodová.
Roste cena brigádnické práce, hlásí personální agentury
Větší zájem firem o brigádníky potvrzuje také personální agentura Manpower. „Některé segmenty, jako obchody, zasílatelské služby, nebo i pošta výrazně navyšují počty zaměstnanců. Někteří až na dvojnásobek. Vánoce dají možnost přivýdělku až pro 20 tisíc lidí,“ říká personalista Jiří Halbrštát a dodává: „Od letošního jara dochází k velkým změnám na trhu práce. Prudce klesá nezaměstnanost v důsledku růstu ekonomiky. Lidé mají mnoho alternativních nabídek, což způsobuje cenový boj na trhu práce - firmy musí brigádníkům platit až o 20 korun na hodinu více, než vloni. Jedná se tedy o 15 - 25 % nárůst ve srovnání s minulým rokem.“
Vlastními silami
Navzdory předvánočního boomu brigád napříč celým trhem existují firmy, které spoléhají na vlastní síly. „Až na výjimky nábory brigádníků neplánujeme. Nákupní horečka s elektronikou a spotřebiči pro domácnost se v tomto období opakuje každoročně, proto můžeme v dostatečném předstihu efektivně rozvrhnout a využít stávající kapacity zejména s ohledem na práce ve skladech, při přejímce a doplňování zboží. Zaměstnance pro změnu motivujeme finančními benefity,” uvedla Ingrid Janáčová, specialistka náboru z Expert Elektro, prodejní sítě s elektro zbožím s více než padesáti prodejnami v České republice.