Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Josef Dobeš minulý týden společně s ředitelem CERMATU Pavlem Zeleným a zástupci ředitelů středních škol zhodnotil výsledky maturitní generálky – MAG´10. Protože bývá často kritizována obtížnost nové podoby maturitní zkoušky, je třeba říci, že ověření dovedností a znalostí žáků nabylo cílem MAG´10. Generálka měla být nástrojem pro informaci studentů a učitelů.
Maturitní generálka: těžce na cvičišti...
Pro školy znamenala maturitní generálka jedinečnou příležitost vyzkoušet si v praxi, jak bude vypadat organizace písemných zkoušek společné části maturitní zkoušky. Více než 15 tisíc učitelů si navíc mohlo vyzkoušet, co obnáší výkon jejich funkce, na kterou byli v uplynulém roce školeni. Jedná se o funkce maturitních komisařů, zadavatelů zkoušek a hodnotitelů písemných prací.
Pro MŠMT i CERMAT byla maturitní generálka jednou z posledních etap přípravy reformy maturit. V jejím rámci se prověřila nejen připravenost organizace a logistiky, ale také funkčnost a spolehlivost technologické infrastruktury nové maturity. Nynější výstupy z maturitní generálky poslouží mj. k tomu, aby byly zjištěné nedostatky do května příštího roku, tedy do jarního termínu maturitní zkoušky, odstraněny.
Obtížnost se nebude snižovat, bude více neúspěšných
Podle závěrů vyplývajících z analýzy výsledků odpovídá úroveň obtížnosti a parametry zadání zkoušek katalogům požadavků. Obtížnost zkoušek se tedy nebude snižovat. Odhaduje se, že v řádném termínu maturity bude 15 – 21 % studentů neúspěšných, což víceméně odpovídá dnešnímu stavu. Současnou podobu maturity stabilně nezvládne v prvním termínu kolem 13 % studentů. Rozdíl ovšem bude v rozložení neúspěšnosti mezi školami. Zatímco dnes je neúspěšnost maturujících studentů víceméně rovnoměrná, u nové podoby maturitní zkoušky lze očekávat určité disproporce a nadměrnou koncentrovanou neúspěšnost bude mít cca 10 – 15 % škol.
Dalším rozdílem bude počet těch, co maturitu nakonec nezískají vůbec. Neúspěšnost po opravných zkouškách bude vyšší než dnes, kdy činí asi 2 %. Ministr školství Josef Dobeš dokonce odhaduje, že maturitu nezíská ani po opravných pokusech až 12 % studentů.
Maturita v posledních letech devalvovala
Nutnost nastavení určitého stadardu maturitní zkoušky zdůraznil ředitel pražského Gymnázia Jana Keplera Jiří Růžička. Podle něj totiž maturita za poslední dekádu neuvěřitelně devalvovala. Mimochodem on byl jedním z těch, kteří stáli u zrodu myšlenky standardizovaných maturit. Státní maturitní zkouška tak zajistí zachování jednotné garantované úrovně.
Jednu nebo dvě úrovně?
Jiří Růžička se také pozitivně vyjádřil ke dvouúrovňovému testování: “Nastavená podoba státní maturity umožňuje studentovi možnost rozhodování. Je na něm, jakou úroveň obtížnosti si vybere. Donutí ho to si uvědomit pocit odpovědnosti za své rozhodování, a to je správné.“
Ředitel Slovanského gymnázia v Olomouci Radim Slouka ale uvedl připomínku, zda státní maturitu nezeštíhlit: „Sám bych ponechal jen jednu úroveň obtížnosti,“ zmínil mimo jiné v diskuzi.
Chystá se testování elektronické podoby státní maturity
Ministr školství Josef Dobeš vyjádřil svůj optimismus i přes drobné chyby, které maturitní generálka odhalila: „Všechno, co bylo na generálce dobré, musíme zafixovat, všechno zlé odstranit. Hodlám státní maturitu polidštit. Kromě toho již pracujeme s CERMATEM na přípravách na zimní testování elektronické podoby státních maturit,“ oznámil ministr Dobeš.
Výsledkem hodnocení maturitní generálky byla skutečnost, že zjištěné nedostatky nebyly systémového charakteru a potřebné změny jsou ve zbývajícím čase snadno proveditelné. Generálka rovněž potvrdila připravenost škol na změnu ukončování studia maturitní zkouškou. Modelové vyhodnocení výsledků zkoušek prokázalo, že úroveň obtížnosti je nastavená správně v návaznosti na reálnou situaci ve středním školství.
Účast škol v maturitní generálce byla dobrovolná. Z celkového počtu 1278 středních škol, na kterých se bude v tomto školním roce maturovat, se generálky neúčastnily pouze 4%, většinou soukromých škol. 95,4 tisíce žáků naopak možnost vyzkoušet si novou formu maturitní zkoušky využilo.