Na internetu podle aktuálních výsledků exkluzivního výzkumu Raiffeisenbank alespoň občas nakupuje více než polovina obyvatel ČR (přesně 56 %), častěji muži (64 %) a mladší lidé. Lidé na internetu nejčastěji nakupují na dobírku (75 %), případně platí převodem (30 %). Platbu kartou nejčastěji využívají Pražané (41 % v Praze vs. 13 % v celé ČR), stejně jako elektronické peněženky (6 % v Praze vs. 3 % v ČR).
Jak poznat bezpečný eshop
V prvé řadě používejte novější verze internetových prohlížečů, mají více bezpečnostních prvků. Nakupujte pokud možno jen u renomovaných obchodů. Ptejte se také na doporučení svých známých, ale současně věřte svým instinktům. Neriskujte pochybné zahraniční weby nabízející značkové kabelky za bezkonkurenční ceny.
Orientovat se můžete také podle toho, zda má obchod certifikát od nezávislé společnosti (např. APEK Certifikovaný obchod, Spotřebitelský audit obchodních podmínek, Verified by VISA nebo MasterCard SecureCode, Bezpečný obchod a Prověřený prodejce nebo jejich anglické varianty Safe shop a Approved vender).
Zásadní doporučení se týká šifrování přenosu dat. Nakupovat byste měli také jen u obchodníků, kteří při přenosu vašich osobních dat používají šifrování. Poznáte je tak, že v pravém dolním rohu internetového prohlížeče uvidíte ikonku zámečku a adresa webu musí začínat https:// nikoliv pouze http://. Šifrovaný nemusí být nutně celý web ochodu, stačí jen ty stránky, na kterých po vás prodejce vyžaduje zadávat osobní údaje.
Pečlivě si přečtěte obchodní podmínky, hlavně způsob dodání, platby a pravidla případné reklamace. U zboží by měl být také údaj o tom, zda je zboží aktuálně k dispozici, případně dodací lhůta. Uschovejte si také e-maily, které vám zašle obchodník na základě vaší objednávky. Je v nich přesný souhrn a specifikace toho, co jste si objednali.
Jak nakupovat bezpečně s platební kartou
Nebezpečí spojené s nákupy na internetu se podle Ivana Pechánek, odborníka na bezpečnost platebních karet Raiffeisenbank, nevyhýbá žádným věkovým skupinám. Mladí lidé s ním mají sice větší zkušenosti, ale také více riskují. Starší lidé tolik zkušeností nemají, nemusí tedy hned odhalit podezřelé situace, ale jsou opatrnější.
Cílem profesionálních hackerů jsou údaje z platebních karet, které pak mohou zneužívat k placení. Na rozdíl od USA, kde nejčastěji bývají karty zneužity jako padělky v obchodní sítí a bankomatech (skimming), pro Evropany číhá nebezpečí spíše na internetu, uvádí dále Ivan Pechánek.
Číhají na vás rybáři a farmáři...
Jednou z metod hackerů je tzv. phishing (rybaření). Hackeři se zaměří na oblíbené a navštěvované seriózní stránky a jejich prostřednictvím chtějí po zákazníkovi ověřit údaje o jeho kartě. Když je zadá, zcizí je. Jiným případem je pharming (farmaření) na stránkách internetového obchodu. V takovém případě si zákazník nevšimne, že zadává platbu na stránkách, které se tváří jako internetové stránky obchodníka, ale ve skutečnosti patří hackerům. Jako prevenci sledujte, zda je stránka šifrovaná nebo zda při provedení platby používá obchodník systém zabezpečených plateb typu Verify by VISA nebo MasterCard - Secure Card. Někdy si podvodníci dokonce zakládají vlastní internetové obchody a pod rouškou nabídky módního sortimentu za výhodné ceny získávají při objednávkách pouze údaje o kartách a jejich držitelích. Zboží ale bohužel nikdy nedorazí, zato údaje jsou v ohrožení. Nakupujte tedy pouze na ověřených stránkách.
Útoky na vaši kartu mohou být velmi profesionální a je těžké je odhalit, proto je důležitá prevence. Nejlepším zabezpečením je pořídit si platební kartu určenou speciálně pro nákupy na internetu. Pokud svoji kartu používáte na internetu jen příležitostně, zvolte si na kartě menší limity a o každém pohybu na účtu se nechte informovat SMS zprávou.
Způsob platby může být rozhodující
Jedna z věcí, kterou byste měli při volbě internetového obchodu zjišťovat, je způsob platby. Záleží totiž na každém obchodníkovi, jaké platby za svoje zboží zákazníkům umožní. Nabízené možnosti vám nemusí vždy vyhovovat. Hodně závisí na tom, zda nakupujete na českém nebo zahraničním webu. Možností, jak platit v internetových obchodech, se v poslední době objevilo jako hub po dešti.
Dobírka stále v čele hitparády
Statistiky výzkumu Raiffeisenbank ukazují, že dobírka je stále nejoblíbenější formou úhrady zboží objednaného přes internet. Níže je souhrn nejoblíbenějších forem plateb za zboží s krátkým popisem.
|