Chcete studovat distančně?

09.01.2013 | , Studentskefinance.cz
STUDENT - NEPOUŽÍVAT


perex-img Zdroj: Finance.cz

V minulém článku jsme se seznámili s detaily distančního vzdělávání DiV (DE - Distance Education) na té obecnější rovině – víme, co je to DiV, známe jeho historii nebo koho se toto vzdělávání týká. V tomto článku se zaměříme na hlubší podrobnosti.

Čtěte také: Distační studium, co to vlastně je?

Vznik a existence distančního vzdělávání

Primárně musíme mít jako uchazeči zájem, na něm celá istituce totiž také stojí, a pěkně spořádaně zaplatit. Díky marketingu si nás vytipují a vytáhnou potřebné informace, poté nám začnou šít „oblek na míru“ nebo skoro na míru. Míry zjistí díky průzkumu trhu, úřadu práce nebo zaměstnavateli a máme tu tzv. „pilotní kurz“, kde se uvadí teorie do praxe a vychytávají se chyby ve formulacích a formátech učebních textů, formách výkladu atd.

Instituce se musí zaručit, jinak to nemá cenu

Existuje x bodů, proč uzavřít nebo neuzavřít smlouvu mezi uchazečem a institucí a my se podíváme na ty podstatné.

  • na začátku vyhodnotit pro a proti studia nebo kurzu
  • je nesmysl ihned podepsat smlouvu a přistoupit ke studiu v dané instituci a nepročíst si konkurenční nabídky
  • výhodné informace se nacházejí v nabídkovém seznamu distančního studia, který periodicky vydává Národní centrum distančního vzdělávání, na internetu či v nabídkách zahraničních institucí
  • smlouvu je třeba podepsat v klidu a pohodě, rozvážně, také je možné požadovat podstatné snížení ceny a vyhradit si ve smlouvě své podmínky pro případné odstoupení od smlouvy v průběhu studia
  • existuje možnost zvolit si vlastní modifikaci studijního programu a podepsat smlouvu pouze na výběr modulů tvořících individuální studijní plán

Buďte svým dobrým soudcem a zvažte

  • nároky na zkoušky, způsoby zkoušení a termíny zkoušek, jejichž konkretizaci by měla smlouva obsahovat
  • nepřehlížejte souhrny jednotlivých částí
  • jde o obsah, tedy o konkrétní podobu studijních materiálů včetně zkoušek, kdy můžete odhadnout procento nepotřebných částí programu
  • sledujte grafickou úpravu a členění textu, zaměřte se hlavně na výrazné a odlišné texty od běžných učebnic a skript, všímejte si členění textu neboli dávkování učiva, grafické úpravy, užívání obrázků a schémat, grafů, piktogramů, symbolů nebo dalších názorných prvků

Rozhodnuto, nástup na distanční studium

Pravděpodobně budete mile překvapeni studiem probíhajícím převážně mimo učebny vzdělávací instituce, nejčastěji se tedy budete nacházet ve svém domácím prostředí. Instituce k vám začne přistupovat individuálně, takže nevytvoříte známou studijní skupinu, tak jako na střední. Studující se setkávají z vlastní iniciativy anebo pro speciální didaktické či socializační účely. Můžete očekávat poradenství při volbě, sestavování studijního programu a plánování studia, prodej, výpůjčky a distribuci všech studijních materiálů, provoz technicky vybavených studijních středisek, konzultace po telefonu, v existující počítačové síti či e-mailem.

Obávané zkoušky

Bez obav! Distanční studující předem ví, co se bude požadovat u zkoušek a jakým způsobem budou zkoušky probíhat.

Ale přeci jen pozor! Na rozdíl od ostatních částí studia se většinou zkoušky konají prezenčně, nemusí probíhat individuálně a vzhledem k řídkým kontaktům s představiteli vzdělávací instituce se u nich zpravidla prokazuje totožnost, tak abyste se nedivili, že chce někdo občanku a není to policajt. Zkouška mívá písemnou a někdy ústní část.

A ještě pro srovnání... Běžná zahraniční zkušenost - distanční studující mohou vykonat zkoušku formou písemného testu distančně, k čemuž jim slouží síť středisek, kam se dostaví, prokáží totožnost a zkoušku vykonají pod dohledem.

Hodnocení průběhu a výsledků DiV

Existuje zde velmi rychlá zpětná vazba na kvalitu provedení cvičných úkolů studujícími, dostatečné množství prověřování stupně osvoje učiva a také systém hodnocení, který si řídí sami klienti instituce. Samostatné práce (assignments) se průběžně hodnotí a jedná se například o soustavy otázek, náměty k úvahám, případové studie. Zadání samostatných prací vypadá jako písemný elaborát a četnost bývá od tří do sedmi za semestr. Na závěr zpravidla očekávejte zkoušku – klasicky.

Kdo je ten tutor?

V podstatě se postará, aby studující zdárně dokončil studijní program či kurz. Role bývá odlišná od funkce lektora, učitele, instruktora.

Mezi charakteristické činnosti tutora patří zejména:

  • seznámit studující s pojetím a obsahem studijního programu (kurzu);
  • charakterizovat studijní zátěž a metody samostatného studia;
  • pomáhat při výběru modulů a jejich sestavě;
  • vysvětlit celý systém distančního studia;
  • oznámit způsob zakončení studia a předání certifikátů (osvědčení, titulů);
  • motivovat účastníky DiV ke studiu;
  • vést tutoriály, diskuse, workshopy, letní školy, exkurze, hodnotit je a vést o tom záznamy;
  • shromažďovat záznamy a předávat je vedení vzdělávací instituce.

K čemu mi bude tutoriál a co to pořádně jde?

Jde o plánované a často nepovinné setkání studujících s přiděleným tutorem, patří k opatřením, které zvyšují komfort distančního studia a bývá věnován hlavně:

  • věcným diskusím mezi studujícími navzájem i mezi nimi a tutorem;
  • objasnění výsledků hodnocení samostatných prací studujících a tutorova komentáře k nim;
  • poskytnutí informací o literatuře a dalších zdrojích nad rámec základních požadavků;
  • předání studijních materiálů (např. učebních textů, zadání případových studií, témat prací) tutorem;
  • osvojování sociálně interaktivních dovedností;
  • laboratorním nebo dílenským pracím (ve speciálních učebnách).

Kromě tutoriálů může být součástí distančního studijního programu nebo kurzu také workshop (pracovní seminář), souvislá laboratorní či dílenská cvičení nebo letní škola.

Autor článku

Markéta Zajíčková  

Články ze sekce: STUDENT - NEPOUŽÍVAT