Počátky popularizace vědy
Vědě se u veřejnosti začalo dostávat širokého zájmu již v polovině 19. století, kdy se například Darwinova evoluční teorie dočkala obrovského ohlasu nejprve v britském a posléze i zahraničním tisku – od vážně míněných, dalo by se říci prvních „popularizačních“ článků, až po karikatury. Vědec se po dlouhé době v historii stal dobovou „celebritou“. Charles Darwin rozhodně nebyl sám; i jména jeho kolegů-biologů, jakými byli Alfred Russel Wallace či Thomas Huxley, se vyskytovala v tisku poměrně běžně. Během celého 19. století prožívala věda a technika obrovský rozmach a veřejnost čím dál více dychtila po zprávách o nových objevech z jiných kontinentů či vynálezech lepších lamp, lokomotiv aj. Lidé jako Alexander Graham Bell se stali doslova dobovými hrdiny.
Vznikaly i první organizace na podporu vzdělávání veřejnosti a propagace vědy – známá National Geographic Society byla založena již v roce 1888. Ve Velké Británii tradice podobných společností vzešla primárně z ještě mnohem delší tradice elitních soukromých klubů pro gentlemany. V některých se koncentrovali zejména cestovatelé, vědci a vynálezci – a ti se posléze začali věnovat i činnostem pro širší veřejnost, například vydávání časopisů zaměřených na světovou přírodu a kulturu, cestování a nejnovější objevy. V meziválečném období prodělala popularizace vědy další rozmach. 2. světová válka ji opět trochu posunula zpět, ale poté nastala doba sovětsko-amerických vesmírných závodů a zlatá éra popularizačních magazínů, knih i rozhlasových a brzy též televizních pořadů.
V čem je popularizace prospěšná
Díky rozvoji popularizačních aktivit měla již v dobách dávno před internetem široká veřejnost množství šancí se samostatně vzdělávat v tom, co ji bavilo a zajímalo. Seriózně prováděná popularizace vědy minimálně ztížila práci šarlatánům a podvodníkům snažícím se lidem prodat své neexistující služby. Mohla inspirovat již celé generace dětí a mladistvých k budoucí vědecké kariéře, dodat nové impulsy umění a také přesvědčit i pracovníky mimo vědu o důležitosti podpory vědeckého zkoumání.
V současné době má mnoho organizací, kde probíhá výzkum od humanitních oborů až po přírodní vědy, dokonce své vlastní způsoby popularizace – rubriky na univerzitních webových stránkách, fakultní časopisy či cykly přednášek pro veřejnost. Často se takové práci věnují sami vědci či studenti, kteří svému oboru rozumí a jsou méně náchylní k přehánění, „bulvarizaci“ či zmatení faktů. Méně pozitivní stránkou je, že někdy je potřeba vykazovat popularizační aktivitu nad určitý stanovený rámec, aby na univerzitu vůbec proudil dostatek finančních prostředků alespoň k udržení současné laťky, a činnost často padá na odborníky již velmi vytížené jak výzkumem, tak administrativou spojenou s řízením týmu, posuzováním cizích prací či sháněním grantů.
Mohou popularizační aktivity vědě i škodit?
Bohužel se velmi často můžeme setkat se zprávami, které vědecké hypotézy a objevy dezinterpretují až převracejí naruby. Pokud jsou autoři daných popularizačních prací líní nebo méně schopní si dohledávat zdroje, přečíst je a především jim rámcově porozumět, může se stát, že ve svém textu či pořadu dojdou k úplně jiným závěrům, než jaké z vědecké práce skutečně vyplývají. To může danému týmu, pracovišti či dokonce celému oboru uškodit, pokud se to stává opakovaně a dezinterpretace se mezi veřejností rozšíří. Mohou tak vzniknout například neopodstatněné obavy, a to i z věcí, které jsou v praxi zcela nereálné.
Podstatně horší je ovšem úmyslné převracení faktů, ať už z politických, společenských, náboženských či jiných důvodů. Pokud takový navenek popularizační zdroj získá velkou čtenost či sledovanost, může cíleně posouvat veřejné mínění v neprospěch vědy; například v USA mají poměrně vysoký vliv některé pořady křesťansky zaměřených televizních stanic, které sice proklamují, že se zabývají vědou, ale snaží se mísit „příhodné“ vědecké poznatky s náboženstvím a překrucovat „nevhodné“ výsledky. Podobné procesy, ovšem ve větším měřítku a bohužel pod taktovkou státu, nikoli v rámci svobodné konkurence se seriózními médii, probíhaly ve víceméně každé moderní diktatuře. Jak v nacistickém Německu, tak v Sovětském svazu byly vědecké poznatky cíleně dezinterpretovány v rámci ideologie a v práci bylo dovoleno pokračovat jen těm odborníkům, kteří s nimi minimálně navenek souhlasili a prováděli politicky přípustné experimenty. Můžeme být rádi, že ač se dennodenně setkáváme s poněkud nepřesnými až překrucujícími popularizačními pracemi, nečelíme podobnému drtivému ideovému tlaku a hravě jim konkurují kvalitní profesionální i amatérské popularizační časopisy i weby a každý může získat přístup také k původní odborné práci, byť v mnoha případech jen za poplatek. Žijeme v době snadného přístupu k informacím; je tedy jen na nás, jak je budeme vyhledávat a jak s nimi naložíme.



Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
Nákup ojetiny jako rizikový podnik. Každá druhá ojetina ihned potřebuje nečekanou opravu za mnoho tisíc
Na český trh vstoupil další elektromobil, který má ambice nahradit Golf nebo Octavii. EV4 ujede přes 600 km a stojí pod milion
