“Závěrečná debata v České televizi byla výjimečná, protože se oba soupeři zaměřili na prezentaci vlastního programu,” řekl vedoucí výzkumu Roman Chytilek.
Oba kandidáti se lišili v tom, na co útočili. „Jiří Paroubek nejčastěji atakoval stranu svého soupeře a její minulou politiku, Petr Nečas zase schopnost ČSSD řešit důležité problémy země,“ popsal Chytilek. Shodu naopak nalezli oba předsedové v obecných hodnotách. „Při svých vystoupeních ke konkrétním politickým tématům přikládali nejvyšší význam efektivitě a prevenci rizik plynoucích z hospodářské krize,” uvedl Chytilek. Jiří Paroubek více akcentoval prevenci rizik, zatímco Petr Nečas efektivitu, dodal.
Rovnost a ochrana právního řádu byly zmiňovány zcela okrajově. „Oba soupeři navrhují různá politická řešení, ale ospravedlňují je stejnými hodnotami,“ řekl Chytilek a doplnil, že k obecným hodnotám odkazuje předseda ODS výrazně častěji než jeho oponent. Zatímco Nečas tak učinil ve 46 případech, Paroubek v 21 případech.
Cílem výzkumu debat bylo analyzovat strategie řečníků. Politology zajímalo, zda se soupeři zaměřují na prezentaci programu, nebo na útoky proti soupeřům. Zahrnuty byly tři debaty z posledního týdne kampaně (Prima 23. 5., ČRo 26. 5. a ČT 27. 5.). Základní jednotkou analýzy bylo vyjádření politika k problému. Celkem bylo analyzováno 281 vyjádření.