Jednání se zúčastnila i předsedkyně pracovní skupiny pro pedagogiku, psychologii a kinantropologii a oborové didaktiky Akreditační komise ČR, prof. PhDr. Iva Stuchlíková, CSc., která podala aktuální informace o dalších záměrech Akreditační komise ČR v nejbližším období. Při následné obsáhlé rozpravě se děkanky a děkani velmi detailně zabývali situací, ve které se pedagogické fakulty nacházejí, a rovněž i podněty, které přednesl náměstek ministra školství pro vysoké školy.
Na závěr jednání bylo vydáno prohlášení zaměřené na otázky kvality vzdělávání učitelů, financování a pedagogického výzkumu. V oblasti vzdělávání vyjadřuje Asociace znepokojení nad neustále se opakujícími pokusy zpochybňovat nezbytnost magisterského vzdělávání učitelů a zásadně odmítá vyjádření podskupiny Národní ekonomické rady vlády pro konkurenceschopnost a podporu podnikání (NERV) na snížení úrovně vzdělání učitele regionálního školství z magisterského na bakalářský stupeň. Se znepokojením sleduje obdobné snahy i při přípravě zákona o VŠ, který výhledově počítá se stále kratšími cykly studijních programů. Souhlasí s vyjádřením NERV, že je nutná změna společenského pohledu na roli učitele nastavením standardů výsledků, standardů práce učitele, monitoringu výsledků, zkvalitněním přípravy učitelů a jejich profesního růstu, růstem atraktivnosti učitelské profese a dále s nutností zvýšit atraktivitu pedagogické profese nejen platově, ale i profesní perspektivou pedagogických a akademických pracovníků a atmosférou ve školách.
Asociace rovněž apeluje na sjednocení požadavků na přípravu učitelů v ČR, a to zejména v posílení role pedagogických fakult jako garantů kvalitní přípravy učitelů nejen v rámci pregraduální přípravy, ale i v oblasti dalšího vzdělávání a kariérního růstu pedagogických pracovníků. V oblasti financování vyjadřuje zejména znepokojení nad nekoncepčností neustále se měnících modelů financování vysokých škol, zejména pak směrem k navrhovanému financování „neprezenčních studentů“ ve zcela neopodstatněné výši 90 % oproti prezenční formě studia, ačkoliv je nutno zachovat kvalitu výstupu danou profilem absolventa. V oblasti výzkumu Asociace vyzývá MŠMT ČR k znovuobnovení rezortního výzkumu a nabízí využití kapacity pedagogických fakult k zajištění tohoto výzkumu. Doporučuje zohlednit v hodnocení vědy a výzkumu výstupy tvůrčí činnosti typické pro fakulty připravující učitele, zařadit vykazování výsledků umělecké činnosti do vznikající databáze RUV a také zvážit vytvoření samostatného panelu v rámci GAČR na podporu základního výzkumu v oblasti pedagogických věd.
V oblasti spolupráce s MŠMT vyjadřuje ochotu nadále se podílet na připomínkování klíčových dokumentů a vstřícnost spolupráci s MŠMT ČR při vytváření kritérií pro hodnocení výkonu pedagogických fakult v rámci posuzování kvality vysokých škol. Vnímá pozitivně snahu MŠMT ČR o zpřístupnění prostředků z evropských fondů a je připravena pojmenovat případná klíčová témata v oblasti své působnosti, která by se mohla stát předmětem podpory z příslušných operačních programů. Celé znění stanoviska je zveřejněno na webových stránkách http://www.apu-cr.cz.