„Finanční vzdělávání by mělo být součástí našeho života už od dětství. Významná role připadá samozřejmě rodičům, kteří by rozumným hospodařením měli jít dětem příkladem, ale zároveň je třeba ekonomickou a finanční gramotnost vyučovat ve školách – a to již v nejnižších třídách,“ uvedla členka bankovní rady ČNB Eva Zamrazilová.
Česká národní banka do 201 vybraných škol v ČR rozeslala celkem 9 670 pracovních publikací „O penězích a hospodaření – Finanční gramotnost pro 1.–3. třídu ZŠ”. Učebnice vychází z platných rámcově vzdělávacích programů Ministerstva školství. Školáci se během výuky dozvědí, odkud se berou peníze, a naučí se poznávat ochranné prvky českých bankovek. Dále se například „podívají“ do banky, poznají funkci reklamy a naučí se, že zboží je možné reklamovat.
Pracovní publikaci „O penězích a hospodaření – Finanční gramotnost pro 1.–3. třídu ZŠ” autorky Evy Skořepové vydalo v roce 2010 nakladatelství Fragment. Publikace, kterou provázejí dětské postavy Kačka a Filip, seznámí školáky se světem peněz s pomocí omalovánek, vystřihovánek, doplňovaček, přesmyček a s využitím situací, které znají z domova.
Česká národní banka podporuje zvyšování finanční gramotnosti obyvatelstva dlouhodobě. V roce 2008 rozeslala do českých škol více než čtyři tisíce manuálů pro učitele a pracovní sešity pro žáky základních škol a víceletých gymnázií, pořádá semináře pro učitele či přednášky pro seniory na univerzitách třetího věku. Společně s Ministerstvem financí a Ministerstvem školství je gestorem Národní strategie finančního vzdělávání a v roce 2010 spolu s Ministerstvem financí uskutečnila měření finanční gramotnosti dospělé populace ČR.