Formule ČVUT v Praze obsadila v anglickém Silverstone 7. místo

22.07.2011 | , ČVUT
STUDENT


perex-img Zdroj: Finance.cz

Univerzitní tým CTU CarTech, složený převážně ze studentů Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze, se zúčastnil se svým třetím vozem konstrukční soutěže Formula Student/SAE na slavném anglickém okruhu Silverstone. Tradiční a jedna z největších soutěží na světě se konala od 13. do 17. července 2011 za účasti celkového počtu 79. týmů ve skupině Class 1, ve které se tým CTU CarTech umístil v celkovém hodnocení na 7. místě.

Tým musel připravit vůz na technickou přejímku, která je nutným krokem k  absolvování dynamických disciplín. Tou se podařilo projít na poprvé bez větších problémů. U statických disciplín bylo dosaženo výrazného výsledku, a to 9. místa v  konstrukčním řešení s  vyjádřením hlavního komisaře Pata Clarka k vynikající koncepci vzhledem k třetímu postavenemému vozu v  soutěži.

Dále tým obhajoval marketingový plán a náklady spojené s výrobou vozu. Vůz prošel dynamickými disciplínami, ve kterých se hodnotí časy dosažené při akceleraci, jízdě v  osmičce, jízdě na 1 km trati a vrcholem je vytrvalostní závod. Ten vůz dokončil na výborném 3. místě. Českým studentům se s celkovým sedmým místem podařilo dostal mezi desítku nejlepších týmů, mezi které patří, např. univerzita ze Stuttgartu, Grazu, Delftu nebo Helsinek. Oproti minulému roku se CTU CarTech posunul o jedenáct míst výše. Letos ho čeká ještě soutěž v Itálii a ve Španělsku.

Koncepce třetího vozu FS.03 je odvozena od dvou předchozích konstrukčních řešení, přičemž cílem bylo zejména snížit hmotnost vozu. Vůz FS.03 má hmotnost bez jezdce 228 kg, čímž se podařilo zredukovat hmotnost o 47,5 kg oproti loňské koncepci. Redukci hmotnosti přineslo použití nových lehčích komponent, zejména tlumičů (Penske), hnacích hřídelí, ráfků či aplikaci uhlíkového kompozitu na sání motoru, firewall, podlahu nebo kapotáž vozu. Nosnou konstrukci tvoří trubkový rám z  chrom-molybdenové oceli. Kola jsou nezávisle zavěšena na nápravě lichoběžníkového typu, těhlice jsou frézované z leteckého duralu. Všechna čtyři kola jsou brzděna kotoučovými brzdami v dvouokruhovém systému. Pohon vykonává motocyklový motor Yamaha R6 o výkonu 64 kW a točivém momentu 55 Nm, který je přenášen na zadní kola sekundárním řetězovým převodem přes diferenciál Drexler.

Vůz se vyrábí převážně v  laboratořích Fakulty strojní ČVUT a svůj největší podíl na něm mají právě studenti, kteří mají za úkol navrhnout zadanou součást či celek a dovézt řešení až k realizaci a ověřit, v rámci testování vozu, jeho funkčnost. Projekt studentské formule tak připravuje absolventy do praxe při řešení reálného produktu. Projekt je pod záštitou ČVUT v  Praze, které se podílí na jeho financování a vytvářením podmínek pro jeho realizaci na své půdě. Generálním partnerem je již čtvrtým rokem Škoda Auto a.s., která průběžně podporuje aktivity studentů. Dále se podílí na projektu třicítka partnerů, ať už finančně či materiálově, v podobě dodání svých produktů nebo služeb. Patří mezi ně například firmy Continetal financováním výroby a materiální podporou, Faurecia výrobou výfukových svodů motoru, Swell obráběním dílů zavěšení kol, TRW Automotive dodáním brzdových komponent, SKF ložisky a kloubky, National Instruments, Kistler a HBM měřící technikou a sběrem dat, Festo pneumatickým systémem řazení, Fronius poskytnutím technologie pro svařování a další neméně významní partneři z  oblasti automobilového průmyslu a ostatních odvětví.

Projekt studentské formule slouží také jako marketingový prostředek Fakultě strojní, která výherce soutěže pro středoškoláky s názvem Staň se součástí týmu formule vyslala spolu s týmem formule zdarma do anglického Silverstone.

Více informací o formuli ČVUT najdete na http://cartech.cvut.cz/

Autor článku

 

Články ze sekce: STUDENT