"Chudoba zasahuje rodiny s dětmi, ne všechno může zajistit stát, část takové podpory leží na krajích a obcích," uvedla ministryně. Připomněla, že v některých zemích jsou školní autobusy zcela zdarma a zajíždějí do hůře dostupných míst. Ačkoli je v Česku formálně zaručeno bezplatné školní vzdělání, rodiče nesou řadu nákladů, jízdné je jedním z nich, dodala.
Rozhodnutí kritizují i další sociální demokraté. "Nové vedení kraje útočí na ty, kteří se nemohou bránit," uvedl předseda Sněmovny Jan Hamáček. "Krok krajské vlády považuji za necitlivý a špatný, protože je namířen proti zájmům především venkovských rodin a většiny pacientů," připojil se Richard Dolejš. Oba byli zvoleni na středočeské kandidátce ČSSD.
ČSSD se po krajských volbách začala tvrději vymezovat proti hnutí ANO. To vyhrálo volby v devíti regionech, zatímco sociální demokracie ve dvou. Hejtmanů získaly obě strany pět.
O tom, že Středočeský kraj přestane hradit žákovské jízdné a proplácet poplatky za návštěvu pohotovosti, rozhodli v úterý noví radní kraje. Koalice ANO, STAN, ODS a tří zastupitelů za TOP 09 tak zrušila praxi zavedenou za hejtmana Davida Ratha (ČSSD). Jízdné zdarma pro žáky a studenty zavedli tehdy sociální demokraté jen ve Středočeském kraji, ačkoli ovládali i další regiony. Později podmínky pro vyplácení jízdného kraj zpřísnil. V roce 2010 lákala na jízdné zdarma pro děti do 15 let i pražská ODS.
Školní jízdné je podle nového vedení kraje nespravedlivá a duplicitní sociální dávka. "Kraj tu není od toho, aby vyplácel sociální dávky," uvedla hejtmanka. Prostředky se podle ní dají využít efektivněji, třeba na vybavení mateřských nebo středních škol.
Předchozí vedení plánovalo vyčlenit na žákovské jízdné v rozpočtu na příští rok 40 milionů korun, tedy stejně jako na letošek. Projekt byl spuštěn od školního roku 2009/2010 a celkově dosud kraj vyplatil 385 milionů korun a vyhověl 155.700 žádostem. Dalších 4000 žádostí zbývá k vypořádání.



Čeští těžkooděnci mají nová auta. Usednou do terénních pick-upů
Babiš vs. auta: Nový český premiér adoroval elektromobily, pak z osmiválcového SUV za pět milionů sliboval zrušení zákazu spalovacích motorů
Test Cupra Terramar VZ 2.0 TSI 4Drive (2025): Jede jak z praku, kreslí na silnici a elektrifikaci odmítá
Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
