Ačkoliv dnes řada zaměstnavatelů poskytuje zaměstnancům příspěvky na životní či důchodové připojištění, podle průzkumu až dvě třetiny Angličanů neví, jak s těmito benefity naložit. Téměř čtvrtina lidí se dle průzkumu Capita Employee Benefits domnívá, že starosti s financemi se odrážejí na jejich výkonnosti v práci a snižují jejich produktivitu. 73 % zaměstnanců by proto uvítalo finanční vzdělávání přímo na pracovišti a detailní seznámení s benefity, které jejich firma nabízí. Zatímco mladší pracovníci by se rádi vzdělávali spíše pomocí online programu vytvořeného na míru, zaměstnanci nad 50 let preferují sezení se svým nadřízeným a kompetentním pracovníkem personálního oddělení.
Podle personalistů jsou potřeby lidí pracujících v České republice odlišné. „To je dané rozdílnou životní úrovní lidí v Anglii a v Česku, kde je životní standard výrazně nižší. S tím také souvisí fakt, že Češi si méně vydělají, a tím i našetří. Lidé pak nemají tendence peníze investovat, s čímž souvisí nezájem o finanční vzdělávání a prohlubování znalostí v této oblasti,“ uvedla Gabriela Kodenková z personální agentury Talentica. V ČR podle ní naopak převládá potřeba zaměstnanců mít dobře fungující vedení, které bude správně motivovat a rozvíjet. „Zatímco dříve převládali tvrdí a direktivní manažeři, v dnešní době se situace mění s ohledem na požadavky mladší generace, ale také s ohledem na to, že i jiný styl vedení přináší stejně dobré ekonomické výsledky, ale hlavně větší angažovanost a loajalitu lidí,“ dodala Kodenková.
Právě to dokládá i nejnovější průzkum společnosti Hays z roku 2016, dle kterého spatřují čeští zaměstnanci největší rezervy přímo ve vedení společností. Téměř polovině zaměstnanců chybí dobře fungující vedení se schopností správné motivace. Více než 33 % lidí pak postrádá dobrou komunikaci v týmu, potřebné technologie nebo technické zázemí, potřebná školení a další vzdělávání pracovníků či lepší organizaci práce v týmu.
Čechy stále nejvíce motivují peníze, následuje pochvala od šéfa
75 % české populace podle nejnovějších zjištění stále nejvíce motivuje finanční ohodnocení. Pro 56 % zaměstnanců je rovněž důležitá pochvala od nadřízeného. Z výzkumu dále vyplývá, že více než polovina pracujících by v rámci motivace ocenila možnost flexibilní pracovní doby či home office. Dalšími motivujícími nástroji jsou individuální odměny za nadstandardní výkony ve formě poukázek nebo zážitků, a také získání nových kompetencí, například ve smyslu vedení lidí, zodpovědnosti za novou aktivitu.