Naproti tomu počet poprvé zapsaných do prezenční formy studia v „dlouhých“ magisterských programech se během sledovaného období snížil o 77,8 %. V roce 2009 již počet poprvé zapsaných do bakalářských programů prezenční formy vzdělávání (58,5 tis.) devítinásobně převyšoval počet poprvé zapsaných do magisterských programů (6,5 tis.). Důvodem je, že české vysoké školy pod vlivem Boloňské deklarace postupně přecházely na dvoustupňové studium, tzn. bakalářské a magisterské navazující. „Dlouhé“ magisterské programy jsou v současnosti realizovány zejména na lékařských fakultách a fakultě veterinárního lékařství, případně v některých oborech pedagogických a právnických fakult.
Vysoké školy
Počet studentů se od roku 2001 zvýšil téměř dvojnásobně. V roce 2001 se na vysokých školách vzdělávalo 203,5 tis. studentů, v současnosti je to 389,2 tis. studentů.
V roce 2001 existovalo 24 veřejných a 17 soukromých vysokých škol, dnes je to 26 veřejných a 45 soukromých škol.
Největší podíl studentů se vloni vzdělával v ekonomických (25,1 %), technických (22,1 %) a humanitních a společenských vědách (17,0 %). V roce 2001 se nejvíce studentů vzdělávalo v technických (28,3 %), ekonomických (19,7 %) vědách a v oblasti pedagogiky, učitelství a sociální péče (14,5 %).
Na vysokých školách v České republice se v současnosti vzdělává 34,6 tis. cizinců (tj. 8,9 % všech studentů vysokých škol). V průběhu let 2001–2009 se jejich počet téměř zčtyřnásobil. Nejvíce cizinců se vzdělává v ekonomických vědách (31,3 %).
V roce 2009 absolvovalo celkem 81,7 tis. studentů.
Vyšší odborné školy
V roce 2001 se na 166 vyšších odborných školách vzdělávalo 26,7 tis. studentů, nyní se jedná o 28,7 tis. studentů na 184 školách.
Do školního roku 2006/07 byl největší podíl studentů přijímán do oborů ekonomických, od té doby ale u nově přijatých dominují obory zdravotnické. Ve školním roce 2009/10 byl největší podíl studentů přijímán do oborů zdravotnických (22,8 %), ekonomických (16,3 %) a pedagogických (16,1 %).
V roce 2008/2009 absolvovalo celkem 6,2 tis. studentů.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
