Konkrétně se zabývá analýzou chemických látek ve vodě pomocí postupů šetrných k životnímu prostředí. S vítězstvím v soutěži je spojených 100 tisíc korun, které Jedličkové a dalším členům vědeckého týmu umožní ověřit výstupy projektu přímo v praxi.
„Ve vodách dnes můžeme najít velké množství chemických látek včetně farmak, látek denní spotřeby a podobně. Tyto látky mají různé účinky a na organismy působí v podobě složitých směsí, u kterých neznáme všechny možné interakce. Jejich pouhé chemické stanovení není úplně dostačující pro hodnocení rizik. Potřebujeme také využít různé biotesty, které poskytnou základní informace pro hodnocení účinků,“ řekl Ivan Holoubek, ředitel Centra pro výzkum toxických látek v prostředí.
Důležitou součástí postupu při určení kontaminace prostředí je správný odběr vzorků tak, aby nedošlo k dezinterpretaci výsledků; odběr vzorků se také významně liší v případě potřeby následných chemických a biologických analýz. „Práce je zaměřena právě na analýzy šetrné k životnímu prostředí, ekonomičtější, bez použití toxických rozpouštědel a poskytující materiál pro biologické testy. U těchto analýz by neměly nastat problémy s interpretací výsledků, a zároveň by měly definovat také charakter zatížení životního prostředí sledovanými hormonálně aktivními látkami,“ vysvětlila Barbora Jedličková.
Na přípravě projektu se podíleli i další členové týmu Centra pro výzkum toxických látek v prostředí, především Michal Bittner a Klára Hilscherová, kteří budou na řešení i nadále spolupracovat s oceněnou doktorandkou.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
