Přírodovědecká fakulta UHK inkubátorem špičkových fyzikálních talentů

10.08.2012 | , Univerzita Hradec Králové
STUDENT


V červenci tohoto roku proběhl v Estonsku již 43. ročník nejstarší mezinárodní fyzikální soutěže pro středoškoláky - Mezinárodní fyzikální olympiády (MFO). Velmi úspěšná delegace České republiky se skládala z celkem osmi členů, a to pětice soutěžících studentů a dvou vedoucích, jimiž byli prof. Bohumil Vybíral a dr. Jan Kříž, oba akademičtí pracovníci Přírodovědecké fakulty Univerzity Hradec Králové (PřF UHK), která má výsadní postavení mezi českými vysokými školami v oblasti vyhledávání středoškolských studentů talentovaných na fyziku a práce s nimi.

Neoficiální pořadí české delegace, jež se umístila na 19. pozici z 81 zúčastněných států (5. místo v rámci EU), a skvělé individuální výsledky soutěžících potvrzují, že královéhradecká univerzita je jedním z předních inkubátorů mladých vědeckých osobností, pravděpodobných budoucích špičkových specialistů v přírodních vědách. Všichni studenti totiž zaujali ve fyzikálním klání medailové pozice: Ondřej Bartoš, Jakub Vošmera, Stanislav Fořt, Lubomír Grunda získali stříbrné medaile a Martin Raszyk medaili bronzovou.

I letošní ročník Mezinárodní fyzikální olympiády potvrdil, že je třeba soutěžící připravovat nad rámec běžné středoškolské výuky, a to jak v teorii, tak především v experimentu. Jen díky intenzivní přípravě na Přírodovědecké fakultě UHK tak zůstávají čeští studenti výrazně nadprůměrní v řešení jak teoretických tak i experimentálních úloh. Jak vysvětluje člen české delegace, přípravného pedagogického týmu a především vedoucí Katedry fyziky PřF UHK dr. Jan Kříž, je třeba při budování cest k fyzikální vědě pracovat s mladými lidmi systematicky: „V současném školním systému hraje práce s talentovanými žáky nezastupitelnou roli. Po roce 1990 se podstatně změnily priority vzdělávací a výchovné činnosti. Změnil se přístup škol a především jejich žáků k výuce cizích jazyků, byl kladen větší důraz na základy společenských věd a humanitní disciplíny. To se projevilo značným snížením počtu hodin výuky přírodovědných a technických předmětů. Důsledkem bylo podstatné snížení zájemců o vysokoškolské studium matematiky, fyziky a technických disciplín.“ Jak dále upřesňuje dr. Kříž, má úsilí vysokoškolských pracovníků o návrat přírodních a technických věd na čelnější místa pomyslných žebříčků popularity žáků a studentů základních a středních škol také zásadní význam celospolečenský, především hospodářský. „V současnosti existuje velká disproporce mezi požadavky kvalifikovaných pracovníků v oblasti přírodních věd a techniky na straně jedné a zájmem a znalostmi žáků na straně druhé. Je tedy nutné zaměřit se na návrat výchovy k přírodovědným a technickým disciplínám na základních a středních škol. Prostřednictvím výše popsaných mimoškolních aktivit lze žáky k vysokoškolskému studiu přírodních věd a techniky motivovat. Snadno lze doložit případy, kdy se bývalí úspěšní fyzikální olympionici stali významnými vědci nebo špičkovými odborníky technických společností.

Roky trpělivé práce českého týmu fyzikální olympiády nesou ovoce i na poli mezinárodním. Osmým členem české delegace byl totiž i doktorand Katedry fyziky PřF UHK Mgr. Filip Studnička, který se olympiády zúčastnil jako člen hodnotící komise. Historicky první nasazení člena hodnotící komise z Česka považuje předsednictvo Ústřední komise Fyzikální olympiády za velký diplomatický úspěch. Jde především o ocenění dlouhodobé systematické práce s talenty v Česku a také o uznání propracovaného systému fyzikálních soutěží nejen pro středoškoláky, ale i žáky základních škol, s republikovým centrem práce s fyzikálními talenty právě na Katedře fyziky Přírodovědecké fakulty Univerzity Hradec Králové. Kromě předsednictva Ústřední komise Fyzikální olympiády, které zde sídlí, se pracovníci katedry zapojují i do dalších činností podporujících nadané mladé fyziky. Podílejí se na organizaci dalších soutěží, jako Turnaj mladých fyziků, Středoškolská odborná činnost ve fyzice, European Union Science Olympiad. Na katedře byly a jsou řešeny projekty Evropského sociálního fondu zaměřené na vyhledávání žáků základních a středních škol s dobrými předpoklady ke studiu matematiky a fyziky.

Autor článku