Nejprve je dobré si uvědomit, že studium IT oboru není o hraní počítačových her. Škol, které nabízí studium IT oboru je mnoho. Je to obor, který „táhne“. Rodiče a uchazeč by neměli vybírat pouze z jedné školy. Neznamená totiž, když dva dělají totéž, že je to totéž. Zdrojů, ze kterých je možné získat informace je celá řada. Internet, výchovný poradce, burzy středních škol, inspekční zprávy. Ještě lepší jsou reference od známých nebo kamarádů potomka. Je důležité vybranou školu navštívit. Nejlépe na dni otevřených dveří. Je dobré pohovořit s vyučujícími, žáky a příp. absolventy.
Důležitým, nikoliv však jediným, předpokladem kvalitní výuky je materiální zázemí, které škola nabízí. Výuka „na úrovni“ není prostě bez kvalitního vybavení možná. Ostatně mi o tom na SSŠVT víme své a vybavení neustále modernizujeme. Pokud školu uvádí, že studenti mají k dispozici např. pět učeben ICT, může to znít lákavě, učeben je dost. Ovšem je dobré se zaměřit i na druhou stránku věci.
Kolik má škola studentů?
Je obrovský rozdíl, zda má tyto učebny k dispozici tři sta nebo pět set studentů. Kvalitní „ajťák“ by měl mít v co nejširší míře praktické dovednosti. Zajímejte se tedy o počty hodin výuky, které studenti stráví přímo u počítače. Zeptejte se, co se v jednotlivých předmětech učí. Zda vyučující spolupracují s praxí. Kolik žáků pokračuje ve studiu na VŠ. Prostě, ptejte se a tvořte si názor.
Určitým vodítkem může být i to, zda škola, v duchu hesla Brouka Pytlíka – práce všeho druhu, má v nabídce příliš mnoho odlišných oborů. Stejně tak zajímavou informací může být i tradice výuky IT oboru ve škole. Pokud oboru nerozumíte, zkuste si vzít na pomoc odborníka.
Státní nebo soukromá?
Otázka zcela určitě důležitá. Odpověď na ní by neměla být na prvním místě. Je třeba zvážit všechny důvody pro a proti, porovnat jednotlivé školy, a pak se teprve rozhodnout. Prostředky vložené do kvalitního vzdělávání se vyplatí a vrátí.
Autor: Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky na pražském Proseku